Exkluderad
01.01.2025
Hej!
Den senaste tiden har en av mina närmsta vänner blivit bjuden och åkt på flera olika fester med en annan person hon känner.
Grejen är den att hon inte en enda gång frågat mig om jag velat komma med, även fast att hon vet att jag vill åka på olika fester och "tillställningar". Jag känner mig jättemycket utanför och exkluderad, och vet inte vad jag ska göra, eftersom att jag jättegärna vill umgås med henne på olika tillställningar, men jag vill ju inte heller tränga mig på och bjuda in mig själv. Speciellt när hon pratar om de olika fester hon varit på utan mig får mig att känna mig exkluderad. Jag har inte så många andra vänner, speciellt inte sånna som vill/får åka på fest.
Vad ska jag göra??? Törnrosa
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
03.01.2025
Hej!
Jag förstår verkligen att det här känns jättejobbigt. Du är långt ifrån ensam med ditt problem, tyvärr är det inte ovanligt att såna här situationer uppstår ibland i vänskapsrelationer.
Det är helt naturligt att vänskapen kan förändras med tiden. Det är också helt okej att man vill göra saker på egen hand utanför vänskapsrelationen men i ditt fall anser jag nog att din kompis beteende inte varit riktigt okej. Om man varit goda vänner och plötsligt lämnas utanför kan det kännas väldigt tungt, ledsamt och förvirrande. Då är det jätteviktigt att man kan prata om saken. Ifall din vän vill testa sina egna vingar och utforska saker på egen hand så är det helt okej men då borde hon prata med dig om saken så att du inte behöver gå och grubbla på varför hon inte längre bjuder med dig.
Det är helt förståeligt att vissa fester bara är till för ett visst antal personer och då kan det ibland kännas som en hög tröskel att bjuda med en ny person, speciellt ifall man inte känner människan som ordnar festen särskilt bra. Men om så är fallet så är det ju  också något din vän gärna borde pratat med dig om. Så att du hade fått en förklaring på varför hon inte kan bjuda med dig.
Det vore bra om du kunde ta upp den här saken med henne. Du kan fråga henne på förhand ifall ni kan träffas och prata, bäst är det om ni har mycket tid och får vara helt i lugn och ro. Förklara sedan att du på sistone känt dig utanför i och med att hon inte bjudit med dig. Var tydlig och ärlig med hur det får dig att känna. Försök att inte vara beskyllande och lägga över all skuld på din vän utan tala hellre utifrån dig själv och dina egna känslor. Låt sedan henne förklara sin sida av saken. Jag förstår att det kan kännas som ett stort steg att ta men det är nog i den änden du måste börja om du vill ha en lösning på ditt problem. Kom också ihåg att det att du vill bli medbjuden är inte samma sak som att tränga sig på. Du har rätt till alla dina känslor och du har rätt att få svar på det du funderar över.
Kom ihåg att du är viktig och värdefull och att du alltid kan skriva till oss när du funderar över något.
Kram <3
Rosanna