Få sin första mens snabbare?
20.11.2024
Hej Decibel!! Jag har ennu inte fått min mens men jag skulle typ villja ha den, jag har fått lite symtom som sjukt i magen. Jag skulle villja få min mens så fort som möjligt för att (Står i hemliga rutan). Finns det något sätt att få den snabbare? Blomman
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
22.11.2024
Hej!
Tyvärr finns det inget sätt att skynda på mensen utan den kommer när den kommer. Om du oroar dig kan du på förhand skaffa mensskydd så att du är förberedd. Du kan även fråga dina föräldrar om du får ta med någon smärtstillande medicin (t.ex. burana eller panadol) ifall du skulle få ont.
Om du har någon vän där får du gärna prata med den personen om vad som är på gång så lämnar du inte ensam med din oro. Din vän kan stöda dig och vara beredd på att hämta skydd till dig ifall du får mens plötsligt.
Du får såklart alltid prata med någon trygg vuxen, mens är helt naturligt och inte något pinsamt alls även om jag förstår att det kan kännas så. Ifall du inte har med mensskydd dit du ska är det bara att fråga någon vuxen ifall dom har extra att ge dig. Det brukar dom nog oftast ha. Försök att inte ta någon stress, det kommer nog gå bra. Hoppas du får ett riktigt roligt veckoslut!
Här kommer två länkar till videon som förklarar hur man använder binda, tampong och menskopp:
BINDA
TAMPONG OCH MENSKOPP
Kram och lycka till <3
Rosanna