För dryg mot kompisar
08.12.2014
Hej! Jag är en tjej på 15 år som har två kompisar som jag brukar vara med, dock mest i skolan. Nyligen fick jag ett sms från en av mina kompisars andra kompis (som jag också känner) och där stod det att min kompis inte längre ville vara min vän eftersom jag var för dryg mot henne. Hon har dock inte sagt något om det till mig personligen. Kompisen i fråga kan vara lite svår ibland och undviker hellre att prata med de hon är osams med istället för att säga det face to face. Hon är lite av en dramaqueen, fast jag gillar henne ändå. Dock hatar jag själv drama och bråk och är inte så tjejig av mig. Jag vill hellre ha en lättsam relation till mina kompisar. Min andra kompis är lite mer som jag på det sättet eftersomhon inte heller gillar drama. Dock är kompisen som nyligen har tagit avstånd från mig speciell för mig, och jag vill inte vara ovän med henne. Jag vet att jag kan vara dryg ibland, men ingen har sagt det till mig förrän nu. Det sårade mig lite faktiskt, men det är trots allt jag som har gjort fel. Jag försöker att vara en bra vän och är alltid generös mot mina vänner, men jag vet att jag ibland pratar för mycket själv utan att lyssna på andra. Jag är också nästan aldrig seriös. Jag har svårt att ha seriösa samtal eller prata om känslor med mina vänner. Ibland är jag också lite för "på" och lägger mig i saker för mycket. Jag skulle gärna vilja prata med min kompis om varför hon tar avstånd från mig, men det hår inte eftersom hon tydligen inte ens kunde skriva det sms:et själv. Off topic: Flr ett par år srdan hade jag en annan kompis som var för dryg mot mig, eller hon var snarare elak. Hon blev ursinnig om jag någon gång sa emot henne och var väldigt manipulativ. Efter ett tag orkade jag inte med henne och ignorerade henne därför. Såhär efterhand inser jag att jag borde ha pratat med henne och sagt ifrån istället. anonym

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
15.12.2014
Hej Anonym,
När det gäller relationer och utmaningar vi stöter på i våra relationer så är nog alltid det bästa receptet att kunna och våga! ha öppna och ärliga diskussioner med varandra. Både när saker går rätt och när något går fel. T.ex. att ignorera någon är ju kanske inte det bästa sättet att handskas med en konflikt, som du själv skriver. Det som brukar löna sig i längden är att vara ärlig och direkt, fastän det kan kännas litet tufft, speciellt om man är ovan.
Att vara ärlig betyder inte att man är elak eller respektlös mot någon, utan att man på bästa sätt försöker berätta just hur man själv upplever konflikten – utan att för den skull gå in på att börja kritisera eller attackera den andra. Ett bra tips när man vill berätta om något som man själv upplever blivit fel är att försöka hålla sig till sina upplevelser, sina tankar och känslor – att prata i ”jag-budskap”. Inte att berätta hurudan man tycker att den andra är eller fokusera på vad den andra gjort, utan helt enkelt försöka förklara hur man själv upplever situationen.
Viktigt alltså att kunna vara ärlig med varandra, men också att kunna vara ärlig mot sig själv. Att vara ärlig mot sig själv betyder att man tar sig själv och sina känslor på allvar, att man stannar upp och känner efter i olika situationer. Att man märker när något verkligen blir fel för en själv och att man tar hand om sig själv då. Att vara ärlig mot sig själv innebär också att ibland ta sig en öppen titt på sina mindre smickrande sidor och fundera litet på varför man har just dom sidorna. Och vad man kan förändra, om det är något som man vill förändra. Kanske finns det saker som du vill förändra i ditt liv; som du skriver att bli bättre på att lyssna på andra, att prata om känslor, att inte vara så ”på”.
Ofta krävs det en hel del mod för att börja förändras, och man behöver verkligen ta sig tid till att titta på sig själv och sitt beteende, sina tankar och känslor. Bra hjälp på vägen kan man få genom att läsa böcker, prata md någon eller genom att vända sig till någon som jobbar med detta, t.ex. till skolkuratorn eller skolpsykologen, eller till någon annan psykolog eller terapeut som kan hjälpa vidare på vägen till en bra relation med sig själv, men också med andra. Och kanske hittar du modet inom dig någonstans att verkligen berätta för din kompis, helt öppet och ärligt, hur du känner det med tanke på er relation? Kanske kan du också berätta för henne att hon är viktig och speciell för dig och att du är ledsen över att du gjort fel? Om du är öppen och ärlig kanske hon också väljer att vara det?
Allt gott på vägen och många julkramar!
H.Susanna