friends
18.08.2015
Hejsan! Jag har typ inga killkompisar i min skola och det skulle jag gärna vilja få. Jag går sista året på skolan och har inga killkompisar där. Utanför skolan så har jag nog lärt känna några killar, men som går i en annan skola elr som när jag lärde känna 4 st under ett läger men de bor alla långt borta... Så min fråga är den att hur ska man skaffa sig killkompisar? Alla verkar redan så "upptagna" i sina egna grupper med andra tjejer osv... Och det känns som om jag har titeln att jag är hon där som inte umgås med killar alls bara med den där ena tjejen/tjejerna :( #thelonelyone

Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.08.2015
Hej, det är ofrånkomligt att vi växer ifrån våra kompisar ibland. Man utvecklas åt olika håll och får nya intressen. Men det är så det ska vara, det är helt naturligt.
Det är inte så stor skillnad på hur man får nya komoisar om det är killar eller tjejer, det funkar ungefär på samma sätt. Man kanske pratar om lite andra saker med killar än med tjejer men överlag så gäller det att man är sig själv. Man försöker visa att man är en trevlig och redig typ. Var öppen mot alla och titta i ögonen då ni pratar. Skratta skoja och sånt. Var mot andra så som du vill att de ska vara mot dig. Inte för överdriven men ändå visa att du vill umgås och gillar att vara med dem. Vi har skrivit en hel massa om vänskap och om hur man skaffar nya vänner, jag sätter med lite länkar HÄR, HÄR, och HÄR.
Du kan också kolla in lite hur såna som är jätte populära beter sig och hur dom pratar och rörs. Sen kan du bra ta efter lite och härma dem ;)
Genom att försöka gå med och ta en plats i gruppen brukar också kunna funka bara man inte klampar in osmidigt.
Summa summarum, var dig själv, bjud på dig själv ibland, skratta med folk inte åt dem. Visa att du är en bra kompis som man kan lita på. Var redig och ha inte skillnad på folk utan umgås med alla. Tjaaa det var väl mina råd, hoppas du hittar något som funkar.
Kramar från ungdomsinformatören Sanna