gillar inte kompisens beröring
17.10.2023
Hej, jag har en kompis som alltid vill kramas när vi än ses/ska säga hejdå, både i skolan och utanför skolan. Jag har oftast inga problem med att krama folk men av någon orsak känns det alltid fel när hon ska kramas, jag vet inte riktigt varför men jag kramas hellst när inte så många ser på i alla fall, så alltså hellst inte i skolan, det kan vara en av orsakerna. Om jag ska krama någon vill jag också hellst att det ska vara en ”bästa vän” eller familj, de känns tryggast så. Och hon tycker att vi är bästa vänner, eller för henne är vi kanske det fast hon vet att jag har andra bästavänner. Och jag har aldrig riktigt litat på henne heller, så det känns liksom inte ”tryggt” på det sättet som jag kopplar en kram till. Jag har försökt neka kramen och säga att jag hellst inte vill, men eftersom att hon vet att jag kan krama mina andra vänner så har hon blivit sur, eller kramat mig i alla fall för hon tänker att det inte gör något, fast jag sagt rakt ut att jag inte känner att jag vill kramas. Så nu vet jag inte hur jag ska göra, det känns ju fel att hon ska fortsätta krama mig om jag inte vill.. M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2023
Hej,
Jag förstår att detta kan leda till problem i en kompisrelation då ni har olika inställning till fysisk kontakt, och det är mycket möjligt att hon reagerar just med att bli sur eller att känna sig lite sårad eftersom du kan kramas med andra personer men inte vill kramas med just henne.
Det hon borde förstå är att alla relationer är helt unika, och att man kan ha olika gränser med olika människor utan att det för den skull skulle betyda att man är en bättre eller sämre kompis. I sig är det ju helt okej och en fin sak att kunna kramas med sina vänner och ge en fysisk bekräftelse på att man tycker om varandra - men precis som i ALLA andra situationer där det handlar om beröring så måste det vara välkommet från båda hållen för att det skall vara positivt.
Jag tycker att du har gjort helt rätt då du har sagt till att du inte vill eftersom det inte känns bekvämt för dig och det är synd att hon inte verkar förstå att också då det gäller fysisk kontakt mellan vänner så är det alltid samtycke som gäller. Så jag ser inget annat sätt att åtgärda detta än att du fortsätter att stå på dig och säger till att du inte vill kramas. Egentligen är det ingenting som du skulle behöva motivera utan det borde räcka med att du säger ifrån, men för att undvika missförstånd så kan du också försöka förklara att du inte är så bekväm med att kramas och att det inte handlar om att du inte skulle uppskatta hennes vänskap. Kanske är det så att du har känt dina andra kompisar längre tid än henne, eller att du bara inte är riktigt "där" ännu med henne. Det är helt okej att man har olika typer av förhållanden till olika vänner och det att man kramas eller inte är inte ett mått på vänskapen (snarare är det ett mått på vänskapen att man respekterar varandras gränser).
Jag hoppas att hon skulle förstå din sida av saken så att inte en så liten sak görs till ett problem.
Kram,
Tessi