Glädjas åt andras framgångar
28.12.2017
Hej! Jag har ett stort problem. Jag har väldigt svårt att glädjas åt andras framgångar såvida det inte redan går bra eller bättre för mig. Vet inte varför. Kanske för att jag fick så mycket uppmärksamhet när jag var liten. Blir avundsjuk och tänker att jag OCKSÅ hade velat lyckats så där bra, fått det där jobbet eller en pojkvän eller åkt till det där stället eller något annat. Usch, jag är ett sådant stort ego att Gud borde tycka att jag skulle ruttna bort.
Det är svårt för mig att ge utan att förvänta mig något tillbaka, för jag blev ofta utnyttjad/sviken av kompisar jag hade som barn. Jag sopade framför andras fötter, lyssnade och gjorde tjänster, för det var mitt sätt att bli uppskattad och sedd på. Är helt enkelt rädd att jag ska bli tagen för given - för att jag blivit det eller upplevt att jag blivit det i alla år. Kan inte sätta ner foten.
Samtidigt tycker jag ju om mig själv. Jag tycker att jag är intressant och jag hade gärna velat bli kompis med mig själv om jag vore någon annan. Men i jämförelse med andra känner jag mig ibland så dålig... lat, oföretagsam, stillastående. Jag litar inte på att andra älskar mig och blir liksom svartsjuk när en kompis berättar om något roligt hen gjorde med sin vän eller hur fantastisk den här vännen är.
Ärligt talat vet jag inte hur det känns att vara genuint glad för någon annans skull. Är det ens möjligt, ens om man inte känner avundsjuka? Är jag alldeles känslokall? Thordis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2018
Hej.
Nej, känslokall är du ju absolut inte. Isåfall skulle du ju inte gå omkring och tänka som du gör just nu. Det är en ganska stor insikt du har kommit till - att du har svårt att glädjas för andra. Det är en insikt som väldigt många människor aldrig får, utan de bara kör på.
Det viktigaste om man vill ändra på ett beteende är ju att man först och främst blir medveten om det själv. Nu vet du om att du lätt känner avund gentemot andra om de lyckas med någonting. Då kan du förändra ditt beteende.
Det viktigaste för dig att börja med är kanske att ställa dig själv frågan vad DU vill? Vilka saker vill DU uppnå eller göra? Vad behöver DU för  att DU skall vara glad och tillfreds? Det betyder ju oftast inte att man går omkring och är jättelycklig konstant, men om man känner att man har ett mål med det man gör så känns det betydligt mer meningsfullt att sträva till det, och då har du inte samma bitterhet mot andra som uppnår SINA mål.
Börja med att skriva ner vad du vill göra. Var du vill bo, med vem, vart du vill resa, vad du vill jobba med o.s.v. Persnligen tycker jag om att göra "dream maps", d.v.s. jag tar en bunt tidningar och klipper ut alla bilder jag själv tycker att tilltalar mig. Saker som JAG tycker är vackra eller intressanta. Sen gör jag ett collage av bilderna och klistrar upp collaget någonstans där jag ser det varje dag. På det sättet kan jag påminna mig själv om mitt eget mål. Det intressanta är om man gör dream maps tillsammans med sina vänner och bekanta (alla gör sin egen, men man sitter tillsammans) för då syns det så bra att alla har olika mål och olika saker de eftersträvar. Om man vet vad det egna målet är så är det kanske lättare att glädjas med andra för deras framgång, för man vet att även om jobbet/killen/resan är underbar så är det inte MIN dröm utan deras.
Jag tror att du behöver ta fasta på de saker du själv har, och de saker du är tacksam över i ditt liv. Naturligtvis är det hemskt att bli sviken av människor, och det sätter givetvis spår i oss, men du väljer själv om du låter det definiera hela din identitet. Poängen är ju inte heller att du skall skapa ett liv för att andra människor skall bli imponerade eller avundsjuka - utan att du skall skapa det liv som DU vill ha, för dig själv, för att DU skall vara lycklig.
Var uppmärksam på dina tankar. Både på de tankar du har om dig själv och de tankar du har om andra. Sluta tänka negativa saker om dig själv. Det är ALDRIG konstruktivt. Då du märker att en sådan tanke kryper på (jag är lat, oföretagsam, stillastående..) så tänker du istället på vilka saker du skulle säga till en kompis som uttryckte såna tankar om sig själv. (du skulle antagligen berätta för hen varför de påståendena inte stämmer, och vilka saker som är fantastiska med just hen.) Och så böjar du istället tala till dig själv som du skulle tala till en vän. Samma sak kan du göra då du märker att du blir avundsjuk på någonting som nån annan har - tänk att det är fint för hen, men att det inte är DIN dröm - och sen släpper du det. Gå inte omkring och älta det.
Jag tycker att du är modig som vågar se dessa sidor hos dig själv. Det är inte alls alla som är så insiktsfulla. Du har alla möjligheter att ändra på det och istället jobba för att bli lycklig och uppnå dina egna mål.
Kram
Tessi