Gör jag honom illa?
28.12.2015
Hej! Jag hade på G med en kille i somras, men det blev inget mer för att jag inte ville. Det gick en stund före vi ens kunde prata med varandra igen. Jag har hittat nya killar att spana in och pratar även om dem med honom för att jag behöver råd och sånt. Det som jag inte vet är att hur mycket känslor han har för mig ännu. Vi chattar väldigt mycket nu för tiden, nästan mer än när vi hade på G. Jag älskar honom otroligt mycket, men bara som vän. Nu undrar jag, skadar jag honom? Borde jag skicka åt honom vad jag undrar över, för jag vill inte skada honom. Men jag är livrädd att förlora honom på nytt. Jag var nära då första gången, och vill aldrig förlora en sådan kille och vän som han är. Kan jag skicka en link åt honom som består av denna fråga så att han får läsa mina tankar? eller vad skall jag göra? Jag bryr mig om honom och jag är glad att jag har en sådan vän som honom. My

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.12.2015
Hejsan, My
Svårt att veta vad han tänker och funderar. Risken finns ju att han har starka känslor för dig ännu, men att han "nöjer" sig med att få vara din vän. Vi har funderat lite över det här här på kontoret och kommit till att det nog är mycket ovanligt att man kan en sån relation till en kille som man haft på g med att man faktiskt på riktigt skulle kunna prata om andra killar och sånt. Det är ju inte som en vanlig tjejkompis som man kan skvallra om allt med ;)
Risken att han lider som om du skulle sticka en kniv i honom varje gång du delar dina tankar om nån kille med honom är nog stor. Så pass stor att jag inte skulle prata om allt med killen i fråga. Ni har väl annat ni kan dela och prata om? Kanske du kan ta kill-snacket med någon tjejkompis istället?
Jag skulle inte göra det här till någon stor sak. Alltså inte nödvändigtvis visa honom detta eller börja ta något allvarligt snack, jag skulle nog bara låta saken bero och fortsätta vara goda vänner men undvika att delge honom alla tankar och funderingar på andra killar. Tillika förstår jag att du på nåt sätt ändå behöver få fram till honom att han inte ska göra sig några förhoppningar för du är inte intresserad, men det borde han ju veta. Och som jag skrev det kan vara knepigt att vara de bästa kompisar så snart efter att man haft på g och den ena kanske eller mycket troligt ännu har känslor för den andra.
Känslor är känsliga saker, man ska vara rädd om varandra och jag förstår att du tycker det är underbart med en verklig vän. Men var lite försiktig med hans känslor för det ligger nog nära till hands att ahn ännu är förälsakd i dig och tänker att hans tid kommer. Sånt vet man ju heller aldrig, vem vet kanske du mitt i allt en dag märker att just han är mannen i ditt liv. Många förhållanden har börjat med vänskap.
Varma kramar till dig och du känner nog i ditt hjärta hur du ska göra med det här. <3 <3 <3
Hälsar ungdomsinformatören Sanna