göra slut med en vän?
17.10.2023
Jag har en kompis som jag kännt i typ (hemliga rutan)* år, jag har nog alltit vetat att jag inte mår bra av hen, men nu på sistone så blir det att hen går mig på nerverna flera gånger om dagen. Jag kan till exempel inte göra något utan att hen ska kommentera det och hen kommentar också allt som andra gör. Om något inte är exakt som hen vill så går hen och surar hela dagen och tar ex. ut det på mig. En sak som är säker är att hen inte har någon som hellst empati eller kan tänka på hur andra människor kan påverkas av hens handlande.
Nu börjar jag typ få nog på att hänga med hen i skolan varje dag (vi hänger aldrig utanför skolan heller för hen har aldrig tid) Så jag har försökt börja ta lite avstånd från hen, men hur kan jag göra? Hen blir ganska lätt sur? (hemliga rutan*) kaktus
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
26.10.2023
Hej,
Tack för din fråga. Vad tråkigt att höra att du hamnat i den här situationen, men det är jättebra att du insett att den här vännen inte får dig att må bra och beslutit att ta avstånd från hen. Det är inte värt att ha vänner som enbart får en att må dåligt.
Det är tyvärr så att man inte kan påverka hur någon annan agerar utan bara hur man själv beter sig. En person som kanske inte i grunden mår så bra kan börja ta ut sitt illamående på andra. Det är varken okej eller rättvist mot den andra personen/personerna, men det händer ändå ibland. Kom ihåg att du inte behöver spendera tid med någon som du inte vill spendera tid med och du har all rätt att ta avstånd från personer som får dig att må dåligt.
Generellt brukar ärlighet vara längst då man ska göra slut med en vän även om vännen skulle bli sur i stunden. Ifall det inte fungerar att ta avstånd från vännen är du nästan tvungen att berätta åt din vän hur du känner dig. Jag rekommenderar att du ärligt berättar åt vännen hur du känner dig, gärna något i stilen med ”när du gör så här, känner jag mig...”. Då får du fram hur hens handlingar har fått dig att må, vilket på basen av det du skriver är grunden till varför du inte vill vara vän med den här personen mera. Du har rätt till dina känslor, helt på samma sätt som hen har rätt till hens känslor. Det betyder alltså att även om samma situation väcker olika känslor i er är det inte frågan om att någondera av er har rätt och den andra har fel, utan bara att ni känner olika.
Det går tyvärr inte att förutspå hur den andra kommer att reagera till att man tar avstånd eller att man säger hur man känner sig. I slutändan handlar det bara om att komma ihåg att man enbart kan kontrollera sitt eget beteende, inte den andras. Det du beskriver i hemliga rutan är inte okej, det vill jag att du ska veta, men jag tycker det är jättefint av dig att du vågat ta tag i saken självständigt. Skulle det fortsätta att hända, rekommenderar jag att du tar upp det med en vuxen du känner dig bekväm med.
Att göra slut med en kompis är aldrig lätt. Jag rekommenderar att du gör det på ett sätt som du hoppas att någon annan skulle göra mot dig i en liknande situation. Känner du att du skulle behöva hjälp med att lösa situationen du är i, kan du alltid kontakta skolkuratorn eller en annan tillförlitlig vuxen i skolan. Oavsett vad som händer mellan er, vill jag att du ska komma ihåg att du är värt en vänskap där du mår bra.
Hoppas allt löser sig! <3
Kram, Lila