Hej
01.06.2015
Jag har ett problem,han jag har varit ihop med för länge sedan är jag jättebra kompis med men nu börjar han prata om sex och frågar om jag kan skicka bild då jag putar och sånt,jag vill bara vara kompis med honom men han bara fortsätter,jag har sagt att jag absolut inte vill ha sex och han sa bara okej men kan jag få bild på dig nu. Jag vill ha kvar honom som vän och han säger att vi kan prata om allt och att vi har så bra vänskap och om vi blir kära så kan vi inte göra något åt det. Men jag blev just lämnad av min förra pojkvän och jag vill inte ha nåt förhållande,hur ska jag få honom att förstå att jag tycker det är obehagligt och att jag vill att han slutar utan att vi mister vänskapen?
"Storerbror" André svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
08.06.2015
Hej, en av våra storabröder kommer att ge dig ett bra svar utgående från killars synvinkel. Han vet ju bättre hur killar tänker och funderar och kan ge dig bra tips och råd hur du ska gå vidare. Men en sak är säker och det är att du aboslut inte ska ta några bilder av dig själv och skicka till honom. Du har säkert inte ungått att höra om vårt Inte ok sex paket, så du vet vad som kan hända i värsta fall. Lova att du inte gör något sånt nu så ska vi vänta lite till på vad André svarar.
Hoppas du orkar vänta lite till på mera svar.
Kram från ungdomsinformatören Sanna
Hej!
I ditt fall tycker jag några saker är riktigt tydliga. För det första måste han förstå vad nej betyder. För det andra ska du inte skicka några bilder på dig själv åt honom.
Om två personer som är kompisar har sex med varandra är det viktigt att båda är med på det. Är man väldigt ung och känner den minsta tvekan är nog mitt råd att det lönar sig att låta bli, vilket du verkar ha insett. :) Jag måste också säga att jag tycker det är oschysst av honom att försöka pressa dig.
Överlag skulle jag inte rekommendera någon att skicka bilder på sig själv åt någon annan. Speciellt om det är bilder man inte vill att någon annan än mottagaren ska se. Man vet aldrig vad som händer i framtiden och det finns otaliga exempel på när bilder har hamnat i fel händer.
Jag tycker du ska vara riktigt bestämd mot din killkompis. Berätta gärna om hur mycket han betyder för dig och hur gärna du har kvar honom som en vän, men gör också klart för honom att du inte accepterar att han tjatar om att få bilder på dig och att få ha sex med dig. Om vänskapen faktiskt tar slut för att du inte vill skicka bilder på dig själv eller ha sex med honom kan du istället fråga dig om det är en vän som är värd att hålla kvar?
Ha det gott!
André