Hjälp
22.11.2021
Hej, jag hade mycket vänner sen förlorade jag dem alla och jag förstår inte varför jag mår så dåligt och det finns inga nya jag kan vara med eller vill vara med Saga

Ungdomsinformatör Kix svarar
29.11.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Ursäkta att du fått vänta en stund på svar, vi har haft folk sjuka här på Decibel så därför frågorna ”drivat ihop” lite :)
Ledsen att höra att du och dina vänner förlorat kontakten. Det låter ju inte riktigt okej av dem att agera så här, bara för att du lämnat en relation? Det har väl inte de nåt att göra med, ärligt talat. Er relation var ju ER, och inte deras.
Låter som att det varit någon typ av grupptryck i situationen, har svårt att tro att de alla såhär plötsligt skulle börja tycka illa om dej bara för en sån sak.
Har du provat att prata med din bästa vän om vad du känner? Kanske om du förklarade för hen din sida av saken så kan det visa sig att det finns vissa missförstånd i bakgrunden till varför det blivit så här? Våga var ”lite besvärlig” med hen och berätta att du hade förväntat dig mera av er vänskap, och att du är besviken och ledsen på att hen försvann på det här sättet. Ibland har man inget att förlora på att bara vara väldigt rak och ärlig med folk.
Jag hoppas det här fixar sig.
Medan vi väntar och ”pejlar läget” med det, försök att under tiden vara öppen mot nya människor. Man vet aldrig varifrån vänskaper kan komma. Våga le, gå rak i ryggen, och hälsa på folk. Det brukar dra människor till en. Kanske kan du också hitta nån ny att hänga med som är från en annan kommun, om det inte finns nån i din egen? Exempelvis via social media.
Låt inte det här slå ner dig <3
Kram, Kix