Hjälp
12.12.2021
Hur blir man mera på skratthumör å blir gladare när man är ut med kompisar? Jag skrattar aldrig fast jag tycker olika skämt är jätte roliga och folk upfattar mig tråkig känns det som
Kan man äta nåt speciellt får att bli lite pirriare och gladare i kroppen
Jag känner mig väldigt sur aktig när jag inte skrattar åt skämt fast de roliga och alla andra gap skrattar
Jag blir ofta avonsjuka på folk som kan skratta så mycket
Jag vill åtminstone lära mig att fake skratta
(;

Ungdomsinformatör Kix svarar
20.12.2021
Hejsan!
Tack för din fråga.
Först vill jag påminna om att vi alla är olika och uttrycker glädje på lite olika sätt, vissa skrattar väldigt högljutt och andra inte, och det är helt okej :) När man lär känna någon bättre så lär man sig ofta också att läsa av hur personen uttrycker glädje, så jag misstänker att dina vänner nog förstår sig bättre på ditt ”sätt” än vad du kanske tror?
Jag undrar om någon har sagt åt dig att du uppfattas som tråkig, eller om det mest är något du tänker själv? För ofta lägger andra människor inte alls märke till samma saker som man tror att de gör. Andra människor är ofta själva så upptagna av att fundera på sig själva för att egentligen lägga så stor märke till detaljer kring andra. Det kallas för spotlight effect, HÄR finns en video som förklarar lite om hur det funkar. Videon handlar egentligen mest om social ångest vilket din grej kanske inte är, men jag tycker överlag att videon har bra illustrationer, så därför som jag valde den. :)
Det enda man egentligen kan göra själv för att bli ”gladare i kroppen” är att äta regelbundet och bra mat (regelbundet är viktigt för att om man har lågt blodsocker kan man börja känna sig sur), komma ihåg att sova ordentligt, och allmänt ta hand om sig själv (exempelvis med motion). Det kan låta lite tråkigt som tips kanske, men det är sant att om man inte har den ”grunden” i sitt mående så är det svårt att vara glad. Sen om du ändå inte känner dig så glad inuti så vore det kanske bra att fara och prata med exempelvis kuratorn eller skolhälsovårdaren om det..?
Jag tycker kanske inte det är så bra att fejkskratta om det inte känns genuint för dig att skratta högt eftersom det är helt OKEJ att visa glädje på olika sätt, men jag antar att du har ett skratt som kommer ut ibland iaf? Så om detta stör dig, och du inte kan sluta tänka på det, så kanske du kan försöka att aktivt föra lite mera skrattljud eller le större när du tycker något är roligt, så får du en start som kanske sen blir på riktigt och inte på låtsas för dig?
Men, som sagt så tycker jag inte du ska oroa dig så mycket för jag tror inte nån annan sätter så mycket märke till hur mycket du skrattar eller inte, de är säkert vana med hur du är och har accepterat det redan eftersom de är dina vänner :)
Kram, Kix