Hjälp behövs...
19.10.2013
Hej jag har ett problem de e så här att ja ingår i en kompis krets som består av jag och två andra flickor. Hon ena som vi kallar Lisa och hon andra kallar vi Lotta, så lotta hon e ganska så försiktig å bluåyg om man i te känner henne medan lisa så ska ha såååå mycket uppmärksamhet som det bara går att få hon till exempel hon vill åka på alla fester, överdriver mycket å skall känna alla som t,ex som ja känner eftersom jag spelar fotboll i en annan kommun ja men i alla fall problemmet är att det känns som hon "tar" mina kompisar ifroan mieg det är svårt att beskriva känslan men ja orkar inte bära på dom hör känslorna länge till, och ja vågar inte säga nåt för att hon får det alltid svöngt så det är mitt fel ....

Ungdomsinformatören Sanna svarar
24.10.2013
Äschdå va jobbigt :( Vi vet exakt typen, som din kompis Lisa. Det finns alltid såna typer som på nåt sätt nästlar in sig överallt, det känns som att de tar över ens kompisar och nästan hela ens liv. Men det kan hon göra bara om du tillåter det, om du sätter stopp så går det inte. Det är inte så lätt att sätta stopp, det vet jag för jag har alltid varit välldigt konflikträdd själv och vill alltid att alla ska vara på gott humör,ingen får vara arg osv. Men på något sätt måste du hålla dig över henne, alltså inte bildligt att du ska trycka ner henne, nej men jag menar att du ska försöka hålla dig kvar som nummer 1 för dina kompisar. Alltså de som Lisa inte känner. Kanske genom att börja prata om nåt som hänt på träningarna när hon inte varit med, eller fråga typ när har vi nästa träning eller skulle vi på nån resa med laget snart eller nåt liknande som lite visar att det NI och inte HON som har nåt gemensamt. Men såklart får man ju inte bli elak, man kan ju inte stänga ute nån heller. Men jag vet att det kan kännas jobbigt om nån som tycks kunna prata med alla och skojar och skrattar vitt och brett kommer in som en virvelvind och snor med sig ens vänner. Då blir ju hon plötsligt så jätte kul och intressant och du liksom försvinner...Men låt inte det hända, ta dig fram och se till att du är med i skojandet och skrattandet. Bli inte tyst och dra dig tillbaka, då vinner hon. Håll dig kvar i konversationen med näbbar och klor till varje pris, Kom med förslag på vad ni kunde hitta på i helgen, föreslå bio, pizza, pyjamas party, filmkvälll odyl hemma hos dig. Se på alla sätt till att du hålls med i samtalet och att du inte glöms bort eller blir undanskuffad. Det är tipset jag kan ge. Man kan också kolla in hur en populär typ rör sig och pratar och skrattar och sen härmar man helt enkelt hela paketet :)
Jag håller tummarna för dig! Kram ungdomsinformatören Sanna