hjälp mej, snart konfirmationsläger
14.06.2016
Snälla hjälp mej!! Har skribaläger på torsdag och ska vara där 6dar. Allt skulle vara bra om det inte var för att samma person som mobbat mej i nästan hela högstadiet och både sårat mej och min pojkvän och bla gjorde genom att mobba mej blev min pojkvän orolig för mej och stöttade mej massor då de var som värst, ringde skolan osv. Men samtidigt hade provvecka i skolan och nästan gick in i väggen och var helt slutkörd efter det och proven gick dåligt. Detta pga att hen mobbade mej och oroade min pojkvän. Han är världens finaste människa och vi gör verkligen allt för varann.
Gillar verkligen inte hen alls och kan inte förlåta hen för den smärta och lidande hen utsatte oss båda för. Vi gick i samma klass tidigare.
Hen och hens kompis som ochså mobbat mej en del kommer båda på mitt konfirmationsläger och jag är tvungen att dela rum med dem.
Har panik inför detta nu, kan inte sova på nätterna, gråter och är livrädd, vill absolut inte åka dit och vara tvungen att vara dem. Jag vill verkligen inte. Tänk om jag inte klarar det. Om de börjar mobba mej igen där, tänk om jag kunde vara sjuk.
Vad ska jag göra??? Hjälp mej snabbt. rädd

Ungdomsinformatörerna Sanna och Tessi svarar
14.06.2016
Hej.
Åh, jag förstår att det verkligen inte känns som någon höjdare att åka på läger med någon som behandlat en så illa. Min första tanke är att det ju är hemskt att man skulle måsta dela rum med någon man inte tycker om. Det gäller ju vem som helst, vuxna personer tycker ju inte heller om alla - och skulle inte acceptera att måsta dela rum med någon som är elak mot en. Så finns det någon möjlighet att du kunde tala med ledarna på förhand och försöka förklara situationen? Jag tror ju säkert att de skulle ta hänsyn till saken, och kanske försöka ordna om rumsindelningen eller på något annat sätt vara extra uppmärksamma för att förhindra att det skulle bli tråkigheter.
Det är ju ingen som "vinner" på att man tillåter mobbning att pågå, så jag tror säkert att även skribaledarna skulle vilja se till att lägret blir så lyckat som möjligt och att ingen mobbning förekommer - men för att de skall kunna göra någonting åt saken så måste de ju vara medvetna om att det finns ett problem. Därför tycker jag att du skall ringa till den ansvariga ledaren (eller vilken som helst av ledarna egentligen) och berätta situationen. Jag kan inte tro att de skulle ignorera problemet om du har berättat för dem hur det ligger till.
Eftersom jag inte vet hur lägret går till, och var, så vet jag ju inte om det är möjligt för dem att flytta er i olika rum eller dylikt, men OM det är så att ni ändå måste dela rum så är det ju på ledarnas ansvar att se till att du blir behandlad med respekt. Det är ju ett faktum att alla inte tycker om varandra och man behöver ju inte göra det heller MEN man måste kunna behandla varandra bra ändå. Man har aldrig "rätt" att vara elak med någon, och du skall inte acceptera att någon behandlar dig illa. Så om det skulle vara så att personen fortsättningsvis behandlar dig illa på lägret så skall du berätta om det för en ledare, och då är det på deras ansvar att se till att det upphör. Det hör till deras arbetsuppgifter att ta tag i sådana problem, och de borde vara förberedda på att det kan förekomma sånt i alla grupper som de leder.
Så kan det ju hända att situationen är en helt annan då ni är på läger. Att hen plötsligt behandlar dig helt ok eftersom ni inte är i skolan. Det kan vara helt olika regler som gäller då man kommer bort från vardagen i skolan. Så man kan ju alltid hoppas på att det skulle vara annorlunda.
Men i första hand tycker jag att du nu skall ringa upp din skribaledare och berätta hur det ligger till. Precis vad som har hänt och att du är rädd för att dela rum med personen eftersom du är rädd att hen skall behandla dig illa. Då kan inte ledarna blunda för problemet utan måste lösa det på ett eller annat sätt.
Ta det lugnt och andas. Vi är med dig i tankarna <3 Skriv gärna och berätta hur det gick.
Kram
Tessi och Sanna