Hur gör jag för att bli av blockerad?
31.07.2017
hej!
Jag har en person som har blockerat mig från att se henns stories på snapchat. Finns de något sätt att bli av blockerad? Jag tänkte liksom inte fråga personen varför hen blockade mig från att se dem och om hen kan av blockera mig...
Om ni vet får n jättegärna svara :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.08.2017
Hej!
Tyvärr är det nog så att bara den som äger kontot (eller får tillgång till det) kan ställa in vem som kan se vad, alltså tex blocka. Man kan inte går in och göra det på en kontakts konto. Det här gäller nog de allra flesta sociala medier, och så behöver det ju nog ändå också vara. Oavsett varför man väljer att blocka en person, så har vi alla rätt att bestämma över vad vi vill dela med oss och åt vem. Och väljer något att tex blocka oss på ett socialt medie, så måste vi nog nästan respektera det, oavsett om vi tycker att orsaken till blockandet är bra eller dålig. Det handlar ändå om folks privatliv.
Det enda du alltså kan göra om du vill se personens stories är att be hen avblockera dig. Och kanske fundera lite på varför hen blockade dig till att börja med, om det finns något du kan göra, förändra eller säga för att komma på bättre fot med hen. Alternativet är att låta hen ha sina stories ifred - och sälv försöka att fortsättningsvis bete dig så korrekt och schysst du kan på dina egna sociala medier :)
Hälsar Liselott