Hur kan (och borde) jag hjälpa?
18.11.2013
Hej. Jag går rakt på sak: En av mina bästa vnner lägger ut bilder på sig själv på facebook. "sexiga" bilder. T.ex. på en bild så har hon bara trosor (strings) på sig, och med stjärnor för brösten. Det kan inte vara bra! Det vet jag. Jag har frågat varför hon lägger ut sådana bilder på sig, men hon svarar bara att "Man måste ju få vara sig själv"... Drt där är inte att 'vara sig själv'. Hon är ingen hora. Hennes facebook vänner är alla utlänningar av samma åsikt som henne (starkt emot invandrare osv.) och alla är 25+. Dom kommenterar såklart saker som "sexy", "pull down those panties", "show tits" o.s.v. och hon bara svarar med "thanks" eller en glad smily. Jag har ingen aning om varför hon gör så, och jag vill jätte gärna hjälpa henne!! Jag vill inte att hon ska göra något som hon kommer att ångra (även om det redan kan vara gjort?). Hon kan ju råka lägga till någon pedofil eller annan pervers typ, som kommer hit och gud vet vad... :(
Jag vet inte vad jag ska säga åt henne, hon verkar ju vilja lägga ut sådana bilder. Hon säger att hon skulle kunna gå naken på stan, alla är sådana, det är inget pinsamt, o.s.v. Nej herre gud.. Jag är orolig för henne. Något oerhört.. ;(
Hjälp... Vad ska jag säga åt henne för att hon ska fatta. Man kan inta hålla på sådär! :( Inget jag säger når fram, hon har väldigt starka åsikter, och står fast vid dom, hur dumma/sjuka de än är :/ Orolig vän.

Ungdomsinformatören Lena svarar
"Storasyster" Tina svarar
20.11.2013
Hej!
Vi har skickat din fråga vidare till en av våra storasystrar, så svaret är på kommande!
Hälsar Ungdomsinformatören Lena
Kära oroliga vän!
Du har all rätt i att vara orolig. Det din vän sysslar med nu kommer hon med stor sannolikhet att ångra då hon blir äldre. Det är oerhört svårt att kontrollera de bilder man sätter upp på webben och man vet aldrig när de används mot en. Vem vet vad framtida potentiella arbetsgivare tycker om de hittar hennes bilder. Det kan sätta stop för mycket hon vill göra då hon mognat och blivit äldre.
Det verkar som om din vän har väldigt dålig självkänsla och får bekräftelse på detta sätt. Samtidigt som hon verkar vara bekväm med sin kropp och inte blyg för att gå naken.
Hon har starka åsikter skriver du, då är det ännu viktigare att hon har bra självkänsla så hon inte bara marschar på utan att på riktigt känna efter hur hon mår och om hennes handlingar är rätt för henne.
Mitt råd till dig är att hitta sätt att hjälpa henne få bättre självkänsla. Kanske kan du tipsa om bra böcker du läst eller dra med henne på föreläsningar om ämnet självkänsla. Berätta för henne att du är orolig för henne men försök att inte döma henne. Att hon poserar lättklädd gör inte henne till hora. Hjälp henne hitta nya sätt att få uppmärksamhet och beröm. Kanske en ny gemensam hobby? Ge henne komplimanger för andra saker än hennes utseende. Och framför allt, lyssna på henne. Visa att du är en äkta vän och inte dömer henne.
Lycka till vännen!
tina