Hur ska jag hjälpa min kompis?
22.12.2017
Hej Decibel, ni hade presentera er i Korsholms högstadium för någon dag sedan, och jag vill först tacka er för att ni tar av er tid för att hjälpa andra.
Jag har en kompis som heter Emma, och hon har det inte så lätt. Medan hennes (skilda) föräldrar jobbar och tränar så måste hon vara hemma och:
Ta hand om sina systrar som är 7 och 9
Städa hela huset
Städa sitt rum
Städa sina systrars rum
Diska
Tvätta
M.M
Jag tycker det är så orättvist, nästan olagligt, att en 13-årig tjej måste ta hand om två småbarn och ett helt hushåll medan föräldrarna jobbar och tränar.

Ungdomsinformatör Ida svarar
02.01.2018
Hej!
Tack skall du ha, va fint av dig att säga så :) Vi är mycket glada över att vi kan hjälpa.
Okej, om det är så som du beskriver att hon gör alla sysslor där hemma. Det är absolut inte bara barnen som skall göra allt jobb där hemma, utan familjen skall hjälpas åt. Det betyder att både vuxna och barn skall göra sysslorna där hemma. Om du vill hjälpa Emma, så tycker jag du skall prata med henne och finnas där som stöd om hon mår dåligt. Om du märker att hon mår jätte dåligt av detta så tycker jag du skall kontakta kurator och försöka få henne dit. MEN prata med Emma först och kolla hur hon mår, berätta vad du har fått för uppfattning om hennes situation och fråga om det faktiskt är så som du uppfattat. Emma är lyckligt lottad som har en kompis som bryr sig om henne på det sättet som du gör.
Hoppas allt går bra med din kompis!
Kram Ida