hur ska jag neka honom?
18.10.2015
Det finns en kille som har sagt att han gillar mig. Jag gillar han bara som kompis inget mer. Men han försöker hela tiden komma närmare. Hur ska jag neka honom på ett snällt sätt? Eller alltså lägga honom i friend-zonen? anonym

Ungdomsinformatören Jenny svarar
20.10.2015
Hej!
Om han inte förstår att du inte vill vara mer än en kompis av dina handlingar, så måste du troligen säga det till honom face to face, vara ärlig helt enkelt, fast det inte är så lätt.  Då kan du förklara att du gillar honom som en god vän, så att han förstår situationen och slutar att närma sig dig mera än som en vän. Det är bra att vara tydlig och säga som det är.  Fundera först hur du själv skulle vilja höra det, så du kan möta honom på ett bra sätt. Om du vill umgås med honom som vän i fortsättningen, kan du ju säga att ni nog ändå för din del kan vgöra saker tillsammans men inte på ett romantiskt sätt.
Det är svårt att säga hur han tar det, men om han behöver tid för sig själv för att bearbeta känslorna, är det bäst att låta honom vara i lugn och ro. Troligen är han din vän sen då han är färdig för det. Fast ni inte har varit ihop, tror jag att du kan ha hjälp av vår informationssida som heter Hur man borde göra slut, så läs gärna den för flera tips.
Lycka till!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny