Hur ska jag reagera
10.12.2021
Hej, det finns en tjej på min skola som jag märker är intresserad av mig. Hon pratar mycket om mig , är allmänt trevlig, håller upp dörren osv. Vet inte riktighet om jag är så intresserad av henne, men hon är väldigt söt. Jag vet inte hur jag ska agera i sånna situationer när nån jag märker är intresserad av mig. Hur ska jag göra?
Tor

Ungdomsinformatör Kix svarar
17.12.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Ojj vad roligt och spännande att höra att det finns en tjej som visar intresse för dig! De tecken du beskriver låter nog som att hon är förtjust i dig - även om det alltid är svårt att veta sånt säkert om man inte har pratat om det, vissa människor är ju exempelvis bara flörtigare av naturen. Men det att hon pratar mycket om dig så brukar vara ett rätt säkert tecken på att hon är förtjust i dig åtminstone på nåt sätt.
Jag håller med om att det kan vara svårt att veta hur man ska göra i situationer där någon är intresserad av en, men inte säger det rakt ut. Hon söker kanske signaler från dig som tyder på om du är intresserad eller inte, och vågar inte själv just nu ta det vidare, bara visa att hon är öppen för mera kontakt.
Du säger att du inte vet hur intresserad du är av henne, men det låter ändå som att du inte är helt ointresserad heller? :) Det skulle säkert vara bra att lära känna henne bättre och se hur det börjar kännas då? Ibland växer känslor fram, ibland inte.
Det kan ju vara lite svårt att lära känna någon när man bara syns som snabbast i skolan. Jag vet inte riktigt om ni brukar chatta/snappa med varandra men det är ju ett sätt iaf som man kan börja på för att få mera kontakt på ett chill sätt. Men bäst är det förstås om man kan umgås face to face, när man ska få en uppfattning om en människa. Kanske har ni några gemensamma vänner eller nåt, så det ”naturligt” skulle gå att styra ihop en träff att hänga tillsammans någonstans utanför skoltid?
Sen när det gått lite tid och ni lärt känna varandra bättre, så OM du märker att du börjar tycka om henne mera på ett romantiskt sätt så är det nästan lättast att träffa henne ensam och berätta det, så kan ni tillsammans bestämma vad ni vill göra. Eftersom du är rätt säker på att hon är intresserad av dig så tror jag inte du behöver vara rädd för att berätta det.
Men, om du sen när du lärt känna henne märker att du inte är intresserad av henne på det viset och hon bara verkar bli mer intresserad av dig så är det även då bra att säga hur du känner, så hon inte får falska förhoppningar utan kan gå vidare. Då kan man säga nåt i stil med ”Jag skulle vilja prata om vad vi är, så det inte blir några missförstånd. Jag tycker du är en bra person, och jag är intresserad av dig som vän, men inte mer än vänskapligt. Jag är lite rädd för att leda in dig så du får falska förhoppningar om vad det är jag menar. Hur känner du?” (men sagt i dina egna ord förstås).
Lycka till :)
Kram, Kix