Ignorerad
13.07.2014
Hur blir man egentligen en bra kompis? Jag är ingen bra kompis o mår dåligt över det. Ja, jag vet att alla har sina negativa sidor men hela jag har bara negativa sidor. Jag har nog en del kompisar som jag umgås med mer eller mindre men de känns som om jag inte tillhör nån av kompisgrupperna. De kompisarna jag är mest med... De känns som om de int vill ha mig där. Ingen vill ha mig.
För de första säger jag ALLTID fel saker. Jag själv är pratglad o delar gärna med mig av mina svåra år o pratar om allt möjligt känsligt som vikt. Det uppskattas inte. Jag förstår inte vf ex mens ska va så svårt o pinsamt att prata om. Typ nästan varenda kvinna har ju mens, eller hur?
Det jag får efter att ha tagit upp ett ämne som denna i vår kik chat är ett R. Alltså "read". De ignorerade mig. En gång hade jag +10 R irad från olika kompisar på kik listan.
Det sårar mig djupt...
Visst får man väl ignorera när man skriver något som hänt en, att man köpt en tröja och lägger upp en bild på den men en smiley är väl inte så jobbigt att trycka in? Men problemet är att när de alla kompisar är inne på chatten förutom jag så kan de skriva en km lång chatt me massor med onödigt och snusk. Men när ja kmr dit slutar de nästan direkt.
Åh, de känns som om jag förstör fö alla! Jag har t.o.m tagit reda på vf en människa i vår grupp är så poppis bland oss. Rolig,snäll, vet va hon ska säga osv.
Min humor suger, jag kan vara väldigt otrevlig o nä, jag säger allt fel.
Sedan har jag gett flera tecken på att jag mår skit men de enda dom gör är att klaga på hur deprimerande JAG är! Dom bryr sig inte!
Jag har andra problem i andra grupper men i dom har jag lärt mig att jag inte har någon röst. Jag är bara en irriterande människa som är med, inget mer.
Åh, ja vill verkligen bli en bra kompis! Men jag är så dryg, otacksam o negativ hela tiden! De iggar mig o får mig att känna mig värdelös. Ja vet att jag är typ världens sämsta vän fö sånt jag ha gjort GÖR man inte, kanske detta är priset jag fick betala? O nä, ja kan inte lämna dem fö då har jag INGEN! Dom e dom närmsta iaf...
Alla har visat mig vad de tkr om mig. Va sku de bry sig om att ja skär mig? Elä jo, en finns det. Hon bryr sig. Men hon tillhör en annan grupp.
Men ja... Hur blir man en bättre vän?
Ja förstår att de inte vill ha en kompis som jag och jag har börjat dra mig undan dem. Men hu fan ska en pratgladjävel hålla tyst?! " oj! Nu har de skrivit något!" Dit fo de, ja skriver något. Snart dyker det upp ett R. Och igen sitter jag på golve o gråter. Ja menar, skyll dig själv.
Inte brydde sig nån om min födelsedag. De kom på det senare. Jaha, ska man va glad då? Då skar jag mig i onödan :') . Jag har uppvaktat dem på deras födelsedagar! Ödslat pengar på DEM! Fyfan. Ja ska sluta med presenter. Jag ville ha en äkta födelsedag ist fö en massa fejkat stohej och det fick jag. JAG ÄR EN IDIOT! Vf skulle nån ens komma ihåg mig?! Så går de o gör nån dumm överrasknings fest åt någon annan. Hallå?
Ja, jag vet. Låter som en bortskämd unge men..... Allt bli ignorerad vardagligen är inte roligt.... Den glada människan jag var dog ut när skolan började. GAH! Skolan är centrum för mobbning! Om man är speciell vill ingen vara med en. Om man är speciellare än speciellast vill ingen ha dig.
Det slog mig en tanke att jag inte kan ge eller ta emot en komplimang och vill ha kontroll över allt... Kan det ha påverkat min relation med dem?
Iaf... Tack för att ni läste. Hated

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
16.07.2014
Voj gulle gulle vännen, jag får tårar i ögonen av det du skriver :/ Mitt hjärta gråter och vill brista. Jag kan ju inte göra så att allt dumt försvinner men jag ska iaf försöka ge dig lite uppmuntran om inte annat. <3 <3 <3
HUR kan folk som ska låssas vara vänner göra så mot någon som de gör mot dig????? Låt vara att du kanske inte är guds bästa barn heller alla gånger, (syftar på det du skirver), men jag menar, INGEN är ju perfekt och jätte trevlig hela tiden heller, sånt finns inte på riktigt. Med risk för att låta som den gamla tant jag kanske är, så undrar jag ändå om inte alla dessa chattar, kik, ask osv det är åtm en av orsakerna till att mobbningen är så mycket råare idag än för tex 15 år sen. Det är ju så mycket lättare att "säga" elaka saker till varandra när man inte behöver se den andra personen utan kan sådär fegt gömma sig bakom en skärm :(
Jag vet ju att detta inte hjälper dig för nu är det ju så att alla använder sig av dehär olika socialamedierna och det kommer ju bara fler och fler hela tiden. Dessutom var nu inte allt bättre förr heller men ändå så känner jag att min generation inte hade ett sånt hårt och sårande sätt att prata med andra som ni har idag.
Vi har ju skrivit en hel massa om vänskap och om hur man blir en bra vän mm, om du inte ännu läst det så hittar du det HÄR. Men jag tycker du ändå gjort det bra hittills då du kollat in nån som verkar vara populär och omtyckt och registrerat hur den personen gör, det är fiffigt, gör mera sånt. Ta efter den personen och gör likadant :) Sen kan det ju vara bra om man försöker träna upp sin förmåga att inte säga först och tänka sen åtm inte i alla skeden ;) ibland kan man vinna på att hejda sig i sista stund innan man tänker säga en sak, lite fundera över det och så kanske säga den grejen på ett lite annat sätt eller så kanske man inte säger det alls. Jag vet att det är en svår balansgång, men det är sånt som kommer med när man blir vuxen och mognar. När man är yngre så har man inte samma spärr som man får senare i livet utan allt kommer ut utan sensur, på gott och ont.
Överlag ska väl vänskap vara en sak mellan två eller flera personer, där man känner att man kan vara sig själv, framförallt vågar vara sig själv. Man måste ju inte ha 10 vänner, det kan räcka med en eller två om de är bra. Om man rörs i en större grupp så kan det vara svårare att dels få komma till tals och dels så kanske man inte vill dela alla sina tankar åt så många. Mitt råd skulle nog vara att du försöker rikta in dig på några enstaka vänner om det går. Du behöver ju inte strunta i de andra men försök ändå styra det till att du har någon eller några (högst 3-4) som är dina närmaste vänner. De som du delar mera med. Om man är en mindre grupp så både orkar man och så hinner man lyssna på varandra på ett helt annat sätt än om man är en stor hop på 10-12. I en större grupp blir det oundvikligen någon/några enstaka som slipper fram i ljuset och resten blir kvar där i bakgrunden och mår dåligt. Jag skulle tro att om du ser dig omkring riktigt noga i den stora gruppen så hittar du helt säkert andra där som också lika som du hamnar i skymundan och inte säger så mycket, kanske mest skrattar med lite sådär på sidan om då de främre typerna säger nåt. Sen att du skulle vara sämre eller dålig på nåt sätt tror jag inte en sekund på, varför skulle du vara sämre på nåt vis? Nej, du är precis lika bra som alla de andra!!!
Kan hända att du borde jobba lite med din självkänsla, sånt hittar du HÄR. Om man själv tycker att man är dålig och inget att ha sänder man ut såna signaler till andra och folk i ens närhet kan börja tänka samma. Men om man gillar sig själv (alltså man ska ska ju inte blir självgod och stöddig), så brukar det sprida ut sig till andra och de börjar också tycka att man är en bra och kul person. Ta som vana att varje dag skriva upp 5 saker som är bra med dig, det kan vara både fysiska saker som vackert hår, snygg form på naglarna eller så sånt som omtänksam, bra att lyssna, kan cykla snabbt osv. När du känner dig som sämst eller får en svacka, som kommer åt oss alla, ta fram din lista som kommer blir längre för varje dag och sök styrka där.
Du säger att du gjort såna saker som man inte borde ha gjort åt sina vänner - kanske det också är en orsak du känner dig nedstämd och hackar ner på dig själv? Därför tycker vi att det är bra att du försöker "gottgöra" dina handlingar om det bara går som du säger i din kommentar. Och visst kommer det säkert att kännas lite bättre om du får förlåtelse för det du gjort, men tänk också på att det är lika viktigt att du förlåter dig själv. Om du fortsätter att älta dig i det som varit och gjorts kommer du inte att må ett dugg bättre. Så var snäll mot dig själv också. Försök fundera på varför du gjort det du gjort och tänk efter om det fanns någon bakomliggande orsak eller något annat som fick dig att agera som du gjorde. När du kanske kommit fram till en lösning och gjort ditt bästa för att gottgöra det du gjort (vi vet ju inte vad det handlar om men alltid kan man försöka prata med den man sårat/gjort illa) måste du ännu kunna acceptera saken och förlåta dig själv. Först då kan du gå vidare.
Ta som projekt nu att rikta in dig på några få utvalda personer som ska bli dina närmaste, börja redan idag! Men ha inte för bråttom, det kommer att gå två steg framåt och kanske tre bakåt vissa dagar. Men deppa inte ihop för det, kom ihåg att det ska få ta sin tid. Ett litet myrsteg i taget ;) Föreslå att ni gör något tillsammans, typ bio, pizza eller filmkväll hemma. Eller så kan du ordna ett hemma spa, be alla ta med fotbalja eller ämbare och så har ni fotbad, peeling kan ni göra av lite matolja blandat i handen med lite socker. Vilken kräm som helst duger att smörja in fötterna med, body lotion eller kropps olja eller vad som helst.
Nagellack kan alla ta med så kan ni pröva varandras. Man får snygg dekoration om man tex målar halva nageln med en mörk färg och halva med en ljus (lodrätt uppdelat), sen innan det torkar drar man som siksack med en tandpetare på skarven. Om man vill kan man klicka lite glitter lack överst. Har man bra tålamod kan man måla blommor och streck men en tandpetare som doppas i en annan färg än det man lackat nageln med. En prick i mitten och fem runt blir en bra blomma :)
Kolla denna länk för nageldekorations tips.
Vet inte om du fick nån hjälp här nu men jag hoppas att allt ska ordna upp sig för dig <3 Hör jätte gärna av dig igen, vi finns här för dig hela långa sommaren, massor med kramisar!!!!!
Hälsar ungdomsinformatörerna Sanna och Lena