inga vänner
08.06.2015
under en lång tid har mina vänner varit så jäkla falska, och igår gjorde de något som jag inte någonsin kan förlåta. nu har jag inga vänner och har gråtit väldigt mycket över det. jag vet att mina inte alls är värda mina tårar, och kanske man ska tänka att man hellre är ensam än med en massa fake bitches som bara vill dig illa.
hur som helst, hade i sommar planerat att gå på danser och sådär, men nu kan jag ju inte. kan ju inte gå själv? efter sommaren börjar jag gymnasiet och jag antar att jag ska se positivt på det? tänker att jag kanske kan hitta nya ÄKTA vänner i den klassen. har aldrig haft en äkta vän och ja, har väl bara haft svikare. så min dröm är att hitta en vän som man faktiskt kan säga allt åt, måste verkligen hitta en eller flera vänner i gymnasiet för annars går jag under. jag är så rädd att jag inte hittar en vän och blir ensam. :(
btw, varför finns det ingen sida på nätet för ungdomar i österbotten att hitta vänner på? typ en sida var man kan lära känna folk och sen träffa dem någon gång.

Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.06.2015
Hejsan, mitt hjärta blöder för dig. Det är så hemskt när folk man har litat på och trott vara ens vänner plötsligt beteer sig så man blir besviken :(
Jag vet ju inte vad de gjort mot dig och vet inte heller om det rett upp sig, kanske någon av dem märkte och bad om ursäkt, vi ska tro att det hänt så <3 Men om de inte fattat vad de gjort mot dig så är det nog bäst att du helt enkelt söker dig nya vänner, det är inte lönt att kasta bort sin tid på folk som inte förstår att uppskatta en. Det kan kännas helt hopplöst att stå där utan vänner, men jag vet att du kommer vidare, det kommer du att göra. Det finns många andra som också söker andra vänner. Man ska bara hitta varandra. Det gäller att börja hålla ögonen öppna och se sig omkring.
Vad gäller att fara på danser, det kan du bra göra iaf. Du kan vara helt säker på att när du väl kommer dit så kommer det att finnas massor med bekanta som du kan hålla dig till. Det känns läskigt att fara ensam men du kan vara helt säker på att då du väl kommer dit så behöver du inte vara ensam mera. Du kan ju ha bestämt med mamma/pappa att de ska komma efter dig om du inte trivs, far dit med bussen men ha en backup plan med nån förälder. Våga vinn!!!!
Att börja ny skola sen efter sommarlovet är också skönt. Då har man chans att börja från rent bord. I gymnasiet brukar folk vara lite mera vuxna också och inte så barnsliga som i högstadiet så där är ofta alla med alla. Jag sätter med en lista på hur man skaffar nya vänner, gäller både på danser och i skolan. En tjej som hamnade att skaffa nya vänner i högstadiet mittiallt har skrivit ihop tipsen, kommer HÄR. Jag säger inte att du med hjälp av listan helt säkert kommer hitta den finaste vännen, men det är åtm lite lättare då man har något att gå efter. Det som gäller är att försöka ha ett öppet sinne, se glad ut, säg hej till alla och gå fram och prata med folk, strunta i om ni inte eg känner varandra. Man börjar känna varandra efter en tid bara man vågar sig fram.
Det skulle vara super med någon sorts vänchatt eller liknande, men det är klart att det finns ju en del faror också med att bli bekanta med någon på nätet. Vi ska sätta din idé bakom örat så ska vi se om vi kunde hjälpa till på något sätt.
Må gott och hör gärna av dig igen <
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna