inga vänner
30.07.2015
mina "vänner" träffas hela tiden utan att säga till mig. idag la en ut på instagram då de alla var i stan. innan detta svek de mig stort och jag grät mig till sömns så många nätter då jag kände att jag inte hade nån alls. efter detta har vi träffats och alla har väl låtsats som ingenting. men alltså, jag har inte gjort något fel. jag förstår inte varför de inte vill vara med mig. jag börjar gymnasiet på en jätteliten ort, så då vet jag ju vem alla är redan. och jag har då alltså bara tre vänner, varav två kommer till mitt gymnasium, så om dessa två börjar dissa mig är jag helt ensam i gymnasiet. är så rädd inför det annars också, så vill absolut inte vara ensam där. :'(

Ungdomsinformatören Jenny svarar
30.07.2015
Hej vännen,
äsch...det låter inte alls trevligt det där...vad är det för kompisar egentligen som gör så undrar jag nu? De verkar inte vara verkliga sådana... Du har inte gjort något fel, det är dina "vänner" som gör fel och skulle nästan ha lust att säga att de inte är värda att få vara dina vänner, men om du vill ännu försöka, så hoppas jag verkligen att det skall börja gå bättre i fortsättningen -att de inte behandlar dig så att de lämnar dig utanför! Om du känner att det är nån av dem, som du kunde prata med om detta, gör det för det kan hjälpa er att förbättra vänskapsrelationen. Du har ändå också chansen att lära dig känna nya vänner i gymnasiet. Man behöver inte ha många, bara man har några som man kan lita på är det mycket bättre än att ha många dåliga. Helt säkert finns det också flera andra som kanske känner som du gör nu och inte har direkt nån som de hänger med och som gärna skulle bli din vän.
Samla trevliga roliga människor omkring dig, såna som ger dig bra energi. Var själv en bra vän, en som man kan lita på. En sådan person blir inte ensam då man tänker långsiktigt. Det kan ta sin tid innan man har hittat rätta personer till sitt liv, men ta sikte på en tid då du enbart har människor omkring dig som vill umgås med dig och som ni kan ha roligt tillsammans med. Här är en lista på hur man kan fixa sig nya kompisar, den är skriven av en 17-årig tjej.
1. Gör ett bra intryck till först, genom att se glad och öppen ut och på det sättet visa att man vill lära känna andra och är social osv.
2. Håll dej nära andra och hör vad dom pratar om och får du ett bra tillfälle, så ska du "hopp in i diskussionen" bara genom att säga något, t.ex hålla med om något eller komma med nån egen åsikt typ.
3. Se folk i ögonen om dom pratar me dig, verka inte uttråkad eller som att man inte bryr sej.
4. Om nån går själv kan man gå fram å fråga något, vad som helst, det behöver inte ens vara något man undrar över, bara så att personen måste svara och på så sätt kan man bygga vidare på det och börja prata om andra saker och lära känna personen.
5. Visa att du är intresserad av att hör om den andra.
6. Var inte för allvarlig då du pratar med någon du inte riktit känner, utan försök gör det lite skämtsamt och bjud på dej själv och le.
7. Tänk inte för mycket, bara var dej själv och då kommer folk vilja vara med dej och det kommer inte vara jobbigt att umgås med nya människor eftersom man inte har gett ett första intryck som nån man egentligen inte är.
8. Det är inte så stor skillnad på hur man får pojkkompisar eller hur man får flickkompisar, man vill ju vara vän med alla så då beter man sej på samma sätt då man försöker bli vän med båda.
9. Få mer vänner genom kompisars kompisar.
10. Våga börja prata, våga prata om dej själv, våga fråga av nån vad den gör efter skolan och om ni ska göra nåt tsm då.
Många kramar från ungdomsinformatören Jenny