Inte tillsammans
10.11.2014
Hej Decibel
Jag har börjat lära känna en kille, och han har sagt till mej att han tycker om mej, men jag tycker inte om honom på det sättet så jag sa det till honom, och han sa att han ska försöka glömma mej. Nu är vi verkligen bra vänner, och ja, vi har hånglat och skämtar ofta om att vi ska ha sex osv. Han har sagt att han älskar mej, men inte som föickvän och sådär utan som en väldigt bra vän. Ändå känns det lite fel, tror ni att jag sårar honom då jag myser med honom utan att ha känslor? Han är helt med på mysandet och han säger att det är det bästa som finns att mysa med mig. Men kan det vara så att han utnyttjar mej? Har lätt för att lita på folk, och har blivit enormt sårad pga det förut. Tacksam för ganska snabbt svar, om det inte är så jätte rusning här nu :) Miss. LillaJag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.11.2014
Hej Miss LillaJag!
Jo, förlåt, här är nog jätterusning just nu, men vi skriver och fixar och e-postar och ringer så kinderna glöder här för att hinna ordna allt. Men nuuu :)
Fast nu kanske er relation förändrats åt något håll? Det kan ju gå rätt snabbt ibland, typ att man blir ihop, börjar gräla, hittar någon annan eller annat. Men vi svarar utgående från det du skrev nu och så får du skriva in som kommentar på din egen fråga ifall något viktigt hänt som kräver ett annorlunda svar.
Det här med att vara tillsammans med någon utan att vara officiellt tillsammans är alltid lika knepigt. För vi har ju liksom inbyggt och inlärt lite att man antingen är ihop eller så inte. Att man inte får strula, locka, leka med någon annan "sådärbara", utan borde välja. Antingen eller. Speciellt tjejer har ofta lite av ett tvång på sig att man inte får hålla på med någon på ett sexuellt eller kärleksfullt sätt om man inte har känslor för personen ifråga. Kvinnor överlag kämpar ännu med att det ska vara lika okej för dem som för männen att exempelvis ha sex bara för kåthetens skull utan att måsta ha romantiska känslor för personen ifråga. Vi är kanske ännu idag rädda att om vi inte är åtminstone lite kära i den vi har sex med, så är vi hjärtlösa slampor. Såklart att det inte är sant, men vi tampas ännu med fördomarna och de gammalmodiga inställningarna.
Som ändå har en poäng, för ofta är det svårt att exempelvis ha sex med någon utan att blanda in känslor, eftersom sex är så väldigt intimt och privat. På ett högre plan är sex och kärlek ofta ihopkopplat, så det händer att man far illa av att vara för känslokall med vad man gör med sin egen kropp.
Samtidigt så är vi nog alla kåta och har mys- och gosbehov nu som då, vilket gör att vi kanske söker efter någon som kan tillfredsställa den biten i våra liv. Men det är ju inte alltid som känslorna klickar - man blir inte kär i alla man tänder på eller vill vara nära. Men då igen kommer det moraliska problemet in: borde inte sex, gos och mys höra till kärleken, alltså vara något man bara borde vilja göra med den man är kär i. Så klart att man blir förvirrad!
I ert fall verkar det på din text vara så att det är HAN som har känslor för dig och att du inte riktigt känner samma sak, eller? Han önskar möjligen att ni skulle vara något mer än bara gos-kompisar, men han tar vad han får av dig i nuläget. Bättre gos-kompisar än inget alls. Det är också mycket möjligt att han hoppas på att du snart ska utveckla känslor för honom, så han försöker vara så mysig och ljuvlig han bara kan och säga det han tror att du vill höra. Så vännen, är du säker på att det inte är DU som utnyttjar HONOM? Om du får honom att fortsätta hoppas på att du ska bli kär i honom och att ni ska bli ihop, men att du inte tror det innerst inne, så är det inte alls snällt gjort mot honom. Visst kan man ha en relation där man tillsammans bestämmer reglerna, och det behöver inte vara ett traditionellt nu-är-vi-ett-par-förhållande. Men det kräver att båda är helt med på det, helt överens om reglerna och vet vilka förväntningarna är på varandra. Det kräver att båda känner samma sak. Och det verkar ni inte göra nu. Så fundera igenom vad det egentligen är du känner och vad du egentligen vill ha ut av er relation - och sedan på vad du har rätt att göra med och mot en annan människa. Han kanske säger att det är okej som ni har det nu, men om han bara säger det för att inte missta dig, är det då rätt mot honom?
Och slutligen; ingen brådska med sex, okej!? Jo, det är spännande att tänka på och tala om, men ingen i din ålder är redo och mogen för sex. Så vänta med det, visst. Läs mer bland annat om hur man vet om man är mogen för sex på våra sidor om sex, lova?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och sexualrådgivaren Tessi