Internetbekant
26.07.2015
Jag vill ge mig in i detta. Jag har en internet bekant som jag vill lära känna. Vi har haft kontakt i en längre tid men stampar bara på stället. Hur går vi från "vad gör du" stadiet? Känns stundvis som att det enda vi frågar är vad den andre gör och direkt någon av oss nämner något annat blir det för privat.
Anledningen till hur allt började var att jag såg skymten av honom i verkliga livet och sen gjorde slumpen (verkligen slumpen!) att jag hittade honom på ett socialt medium och jag berättade om slumpen och vi började ha kontakt. (Det var inget sånt att jag tyckte han var snygg och sökte upp honom)
Kanske delar vi väldigt lite eller så har vi mycket gemensamt men hur börjar jag visa att jag vill lära känna honom?
Jag vet om alla farligheter med det här med internet kontakt och vi är ju faktiskt inte mer en så fastän jag en gång såg skymten av honom i verkligheten. Annars bor vi på helt olika platser och sannolikheten att vi skulle träffas igen utan att ha planerat det själva är verkligen 0.
Kajsa

Ungdomsinformatören Jenny svarar
28.07.2015
Hej!
Bra att du vet att allt på nätet inte alltid är som det verkar vara, det är viktigt och du verkar vara medveten om farorna. Om något känns skumt, så brukar det också vara det -man har en magkänsla och ofta kan man lita på den känslan. Om något känns fel, så är det alltså nog bäst att backa ur.
Du verkar veta vem personen som du har haft kontakt med är eller åtminstone har du sett en skymt av honom...vet ju inte vad det betyder...vet du hur gammal han är till exempel? Är lite osäker på vad du menar med att det har blivit för privat om någon av er har nämnt något annat...hur mycket vill ni ge av er själva -verkar han vilja berätta om sig själv och brukar han ta kontakt me dig först?
Inte en lätt situation, men skulle kanske bara vara bäst att du säger det direkt ut, att du skulle gärna vilja lära känna honom, kanske börja med ålder och intressen? Det finns positiva erfarenheter av att träffa någon på nätet, så vad tror du om du skulle säga att du vill lära känna honom och fundera ut passliga frågor på papper och också passliga svar för sådant som han kan tänkas fråga av dig. Kanske det börjar rulla av sig själv sen.
Jag hittade en sida, som du kanske kan ha lite hjälp av, titta här.
Hälsar ungdomsinformatören Jenny