Irriterade!
12.03.2016
Hej, min kompis har ställt en fråga här på decibel och hon har "nämnt" mig i den och hon vill inte erkänna det. Jag har försökat chatta om det med henne men hon vill inte erkänna.Jag vill inte att någon ska skriva "om" mig på nätet så jag vill ha svar vad jag ska göra för att jag ska få henne tro att jag värkligen vill att hon ska erkänna och inte ljuga. Jag vet att jag skrev "om" henne nu men har värkligen problem. Vill veta sanningen!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.03.2016
Hej Vill veta sanningen!
Äschdå att det känns obekvämt att din kompis kanske nämnt dig här på Decibel. Men jag vill trösta med att det högst troligen inte finns en annan människa där ute i Österbotten som vet/misstänker att det handlar om just dig. Eventuellt någon som tex hört om en konflikt mellan er två och känner igen er på den, så som du gjorde - men då ska det nog "turas" om just den människan råkar läsa just den frågan. Minns att vi hade 700.000 pers på sajten ifjol och 3.000 frågor. Sannolikheten är jätteliten, även om du nu råkade känna igen dig i hennes fråga.
Vanligtvis kan man ändå inte vara 100% säker på att det faktiskt är den man tror att skickat in, som verkligen har skickat in frågan. Kanske en tex 14-åring i Pedersöre råkar ha ungefär samma problem med sin kompis som en 13-åring i Närpes har, och båda skriver till oss om det? Visst, om hon nämnde specifika detaljer, så då. Men vad vi förstått, så händer det rätt ofta att folk misstar sig och bara tror att de känner igen saker - medan vi som ser ålder, hemkommun och kön vet att de bara inbillade sig.
Hursomhelst, så stör det dig nu att hon har skrivit om dig här. Om man ser det från hennes sida först, så kan man ju förstå att om hon har ett problem, så vill hon säkert gärna prata om det med någon utomstående och kanske vuxen, få stöd och råd. Det är ju det vi är till för. För er alla. Här får man ju också göra det anonymt, så det kan kännas lättare än att gå och prata med någon f2f. Och kanske mindre allvarligt än att gå till tex kuratorn. Också för att vi såklart varken känner henne eller hennes kompis. Hursomhelst så har hon såklart all rätt i världen att be om råd för sina personliga problem, det kan inte exempelvis kompisar förbjuda henne att göra. Lika lite som att vi skulle kunna bedöma om hennes situation är ett problem eller inte. Hon tycker det, så då utgår vi från det. Vi bara ser det hon skrivit och ger råd därefter.
Ser man det från din sida, så gissar jag att om man alltså kommer ihåg att sannolikheten är väldigt liten att du skulle ha sett just den frågan, och hon inte antytt eller sagt rakt ut åt dig att hon frågat något på Decibel, så kan hon åtminstone knappast ha MENAT att du skulle se frågan. Hon har säkert alltså inte "skrivit åt dig" genom oss. Då är frågan varför det känns obekvämt för dig att du tror att du står nämnd i en fråga på Decibel? Upplevde du det som att hon var kritisk mot dig? Att det är du som på något vis är problemet? Ofta kan det ju egentligen vara det man reagerar på, att man känner sig anklagad, och inte att någon pratat om en? Om det är så, så kan du nog gärna säga det åt din kompis. Om det är något krångel mellan er, så är det nog bra att reda upp det, även om det kan kännas lite jobbigt att sätta ord på det. Så kanske du kunde försöka tala med henne om det ur en annan vinkel än du nu försökt? Du är ju inte tankeläsare, och inte hon heller, så det skulle säkert löna sig att säga saker högt ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott