jag behöver hjälp
02.05.2017
Hej decibel!
Jag har ett problem.Jag känner mig kränkt av mina vänner.Dom gör elaka saker mot mig och jag har sagt till dom att sluta men dom bara fortsätter.Va skall jag göra?dom har bland annat slår mig och jag vet inte vad jag skall göra kaskögirl

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.05.2017
Hej.
Att kompisarna är elaka eller använder fysiskt våld mot dig är inte okej. Ibland kan det hjälpa att säga till, men du skriver att du har försökt göra det och att det inte hjälper.
Kanske är det så att dessa personer helt enkelt inte förtjänar din vänskap. Det kan vara svårt att acceptera eftersom man oftast tycker om sina vänner, men om de behandlar dig illa så är det ju någotning som är fel. Är de själva medvetna om att de behandlar dig orätt? Behandlar de även varandra likadant eller bara dig?
Kanske det skulle vara bra om du skulle tala med någon, t.ex. en skolhälsovårdare eller kurator. Berätta vad som händer och diskutera vad de tror om situationen. Det är svårt för mig som inte känner till några detaljer alls att komma med konkreta förslag på vad du borde göra. Men jag tycker att du har gjort alldeles rätt som har sagt ifrån, och att du gör rätt som uppmärksammar att någonting är på tok.
Kom ihåg att denna sorts beteende från dina kompisar antagligen har MYCKET lite att göra med dig. Oftast är det ju ett tecken på att de själva mår dåligt eller har problem, men det gör det givetvis inte roligare att bli illa behandlad.
Försök att tala med någon vuxen eller utomstående som kan ge sin syn på saken och kanske komma med konkreta förslag på hur situationen kan förändras.
Kram
Tessi