Jag har damp
12.03.2021
Hej decibel
Jag har seriöst damp damp damp damp. Min bästavän syster allt mitt allt alltså verkligen allt vill tillbaka till en kille som verkligen varit elak och sårat henne. Han skrev till henne på snap att han ville ha tillbaka henne när han dissat henne och hon är så fkn dum som går på det och väljer att hon vill träffa hnm fast hennes systrar säger att han är ett svin. JAG BLIR SÅ IRRITERAD ATT HON ÄR SÅ LÄTT O FÅ LIKSOM HAN KOMMER SÅRA HENNE IGEN OCH MYCKET VÄRRE. Han har inte hört av sig på 3 månader och han fick reda på att hans säsong är inställd för han spelar hockey och NU hör han av sig och vill träffa henne och hon är så osmart och tackar ja när jag och hennes familj säger att det inte är smart samt andra av hennes vänner. Blir så irriterad att hon vägrar lyssna liksom snälla vi varnar henne funkar det inte engång är det omöjligt att det funkar andra gången
Vad ska jag göra hon verkar liksom inte lyssna men ändå mst jag vara där o lyssna på henne när hon är ledsen och gråter igen även fast hon inte lyssnar får DAMPPPP Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.03.2021
Hejsan!
Tack för din fråga! Först och främst vill jag säga att du är en fin vän som bryr dig så mycket om din kompis välmående och är orolig över henne. Jag kan förstå att det känns irriterande när hon inte lyssnar, och att du är rädd för att hon ska bli sårad, på bas av vad som hänt förut.
Jag tror det är viktigt att komma ihåg att din vän är själv ansvarig för sitt liv, och att få göra sina egna misstag. Om hon inte lyssnar på era råd så har hon redan gjort sitt val, och ni har gjort det ni kunnat på den punkten. Men jag tycker det är bra att du är ärlig med henne om vad du känner kring det hela och inte låtsas som att du tycker saker är okej bara för att din vän vill att de ska vara det. En bra vän ska kunna vara ärlig. Men jag tror heller inte det funkar så bra att vara för arg på henne. Beroende på vem hon är som person så kan det då hända att hon trotsigt ändå vänder sig till honom, om hon känner att det är allt eller inget som gäller och hon vill bevisa alla fel – att det visst kan funka.
Istället för att hålla hårt på att hon inte alls ska vara med honom, så kan du kanske prova säga något lite mjukare i den här stilen:
”Jag tycker inte om hur han har sårat dig innan, och jag minns hur otroligt ledsen du var då [här kan du ge ett exempel på när hon varit ledsen]. Jag litar inte på honom och jag är orolig att han ska göra det igen, det är därför jag inte vill stöda att ni har kontakt igen. Men du bestämmer ju själv över ditt liv och jag kan inte hindra dig från nåt, men jag vill i alla fall att du snälla ska tänka efter det här noggrant innan du gör något, och inte ha för bråttom framåt med honom. OM han är värd dig så kommer han att fatta om du inte vill skynda dig in i nåt efter hur det slutade sist”
Du kan förstås säga det med dina egna ord. Men ibland lyssnar folk bättre när man lyfter fram det att det sist och slutligen är deras eget val och att man inte tänker tvinga dem till nåt.
Och som sagt, om hon inte lyssnar så är det hennes eget val det med, och då skulle jag föreslå att du ser till att ta hand om dig själv först och främst så att du mår bra och inte påverkas för negativt av det här.
Lycka till!
Kram, Kix
P.S – ett litet tillägg, DAMP är en gammal diagnos som syftar på ADHD i kombination med DCD (bristande motorisk förmåga). Jag antar att det inte är det här du menar när du använder ordet så jag föreslår att du hittar andra ord för det som du känner :)