Just friends, friendzone
12.03.2016
Hej! Nu är det såhär att min vän A och A:s pojkvän "B" så berättade att jag har en hemlig beundrare, men att beundraren är väldigt blyg och så... Så hen skulle inte våga ta kontakt med mig. Då "pressade" lite min vän A och B att jag skulle ta första steget. Så tänkte jag jaa varför inte? Det e ju alltid roligt att lära känna nytt folk och få nya bekantskaper. Så ser man ju vad man tycker om personen. Så vi träffades men jag gillar nog hen bara som kompis och inget mer. Fast det krångliga är att hen gillar mig på ett romantiskt sätt...och hen pratar om att "jaa det var nog en rolig kväll" osv... Så nu knr jag mig på ett sätt skyldig fö att ha startat allt det här å gett honom hopp/tro om att jag gillar hen å att vi skulle bli ett par. Såklart jag var trevlig åt hen när vi var och så men hen tolkade nog mig kanske som att jag skulle gilla honom, fast jag bara kan tänka mig vara kompis med hen. Och när hen nu efter skickar åt mig så känner jag en stor press och en tung känsla för jag vet inte hur jag ska agera och om jag borde förklara! Hur ska jag "friendzona" hen? Jag kan bara tänka mig bli kompis med hen och inget mer...snälla hjälp mig! Tack! Kim possible

Ungdomsinformatören Sanna svarar
15.03.2016
Hejsan Kim possible
Hmmm, tjaaaa inte så lätt sits du hamnat i. Jag som är feg och konflikträdd, skulle nog se tiden an och lite vänta och se vad som händer. Du behöver ju inte vara överdrivet trevlig och tillmötesgående, men kanske det rinner ut i sanden om du inte är så aktiv. Man kan ju förstå att A och B skulle tycka att det var kul och trevligt om ni också hittade varandra. Men man kan ju inte styra över sina känslor, det går inte att bli kär på beställning bara för att det skulle passa så bra eller nåt.
Man vet ju inte hur det utvecklas i framtiden heller, det kan ju hända att du efter att ha träffat hen några gånger ändrar din åsikt om hen, det vet man ju aldrig. Vissa av oss vinner på att få visa våra verkliga jag några gånger om vi inte verkar så "hotta" i början ;)
Om jag var du skulle jag inte säga något ännu utan ge det några träffar, för att känna hur det utvecklas. Men som sagt var du behöver ju inte överdriva och bli klängig och hångla. Håll det lite på kompis stadiet tills du är helt säker.
Sen om det ännu efter en tids träffande känns som att du fortfarande bara känner vänskap så är det ju nog redigare att tala om det för hen. Om det går för långt blir det ju svårare att styra upp det hela.
Du väljer hur det känns bäst för dig <3
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna