Känner mig ensam
27.07.2017
Hej, Decibel. Jag känner mig lite utanför mitt kompisgäng. Har haft sommarjobb hela sommaren och har knappt träffat mina vänner (som alltid är ute och gör något kul). Har känt mig ensam sedan i våras, och i höst börjar vi alla i olika skolor och ingen av mina vänner börjar på samma ställe som jag...
Nästan alla jag brukar vara med åker på dans (som jag egentligen inte bryr mig om) eller hittar på annat roligt medan jag sitter hemma framför youtube.Det är i princip bara när det är "hemmafest" som jag blir bjuden.
Vad ska jag göra? Mår jättedåligt när ingen frågar mig om jag vill "ut å kör".
Uppsökande ungdomsarbetaren Lina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.07.2017
Hej!
Äsch, vad trist att känna sig utanför. Har de andra inte sommarjobb då? Kanske de då har mer tid att bara hänga och umgås, och att de blivit vana med att du inte alltid har tid och att de därför inte alltid hör av sig. Det är ju jättebra att du fått sommarjobb, i och med att det inte verkar vara så lätt alla gånger att hitta ett arbete. Du har ju både mer erfarenhet och mer pengar i vinter sen! 
Det går ju alltid att själv skicka och fråga om ni ska hitta på mer saker tillsammans? Kanske de andra bara tar för givet att du inte har tid? Om du inte bryr dig så mycket om att fara på dans, så kanske det går att hitta något annat och nytt att göra istället? Eller så går det att träffas lite färre människor åt gången, att inte hela gänget alltid träffas, utan att du t.ex. bjuder hem några av kompisarna åt gången eller skickar bara till några om ni skall träffas och hitta på något.
Om ni i höst alla börjar i olika skolor så kommer ni också alla att få nya kompisgäng att vara med. Det gamla gänget finns säkert kvar, men automatiskt kommer det ju att bli så att ni börjar umgås mer i de nya gängen i och med att ni då ser mer av varandra i de nya skolorna.
Hoppas att det reder upp sig! <3
Kramar,
Lina och Liselott