Känner mig ignorerad och ensam...
12.08.2014
Hej, förlåt att jag frågar er så mycket, men tonåren är tydligen inte det bästa som hänt mig... Nå iaf så började vi högstadiet tbx idag, träffade alla och allt kändes precis som förra året, alla var likadana, möjligtvis lite brunare men ni förstår nog vad jag menar. Alla, förutom mina två bästa kompisar... Men den ena, vi kan kalla den för B, (vill inte ange kön elr avslöja nån) är mycket värre, den andra, A, verkar inte märka av att B försöker att stöta bort mig! Det känns verkligen så iallafall! Jag har absolut ingen aning om varför eftersom att vi alltid mer eller mindre varit så kallade "bff's" allihopa men nu är det ändå nåt som är på tok...
A och B kände varandra lite tidigare, dock, typ 1-2 år, innan jag kom med i bilden.
Nå iaf så har jag umgåtts med både B och A under sommarlovet (typ två ggr, men ändå) då har jag iaf inte märkt så mycket men B pratade inte så mkt med mig. Nu idag däremot, så har B typ inte pratat med mig alls! Hen har typ ignorerat mig totalt för om jag typ frågar nåt så svarar B inte och när hen visar nån bild åt A och om jag vill se så visar hon ändå inte!
Jag vet inte vad problemet är... Och dessutom så känner jag A så pass bra att jag tycker att hen borde märka nåt! A och jag har alltid kommit överens, jag vill inte att hen ska ha gått med i nån slags "få bort "mig" från kompisgruppen"- plan.
Det är som om B liksom bara vill sudda ut mig och allt roligt som vi gjort tillsammans i typ snart nästan 10 år, så att hon kan bli A's enda bästa vän eller nåt.
Men utan dem så har jag ingen annan som jag kan vara med... Särskilt eftersom att vi bara har gemensamma vänner, och eftersom A och B är lite "populärare" och känner fler så tror jag att mina andra vänner också skulle överge mig... :(
Jag vet att ni inte direkt kan hjälpa mig med det här, jag ville väl mest berätta det åt någon, men jag kan nog inte göra nåt åt det, är en såndär blyg person som inte kan få egna vänner, vill heller inte gå till kurator elr så för då skulle ju A och B börja undra varför och jag kan inte ljuga, så det är väl att leva med antar jag.
Dessutom är jag en såndär person som har fobi av att bli lämnad ensam, särskilt i skolan.. Och tro mig, vet i stortsett vem alla är och hur de är så jag kommer nog inte hitta någon ny nu.
Nåja, tack för mig, hör väl av mig inom snar framtid med fler problem antar jag... Ledsna och ensamma tjejen

Ungdomsinformatören Sanna svarar
21.08.2014
Hejsan ledsna och ensamma du.
ÅÅÅÅÅH, vad mitt hjärta blöder. Jag vet inte om du brukar läsa andras frågor här på Decibel, men vi får ganska ofta frågor som liknar din jätte mycket. Det verkar var jätte vanligt att ungdomar känner sig ensamma och dissade av sina vänner. Ingen verka rhller veta varför. Det är ju inte så enkelt att börja fråga heller. Men kanske är det vad man borde göra. Kanske borde man fråga: "Har det hänt nåt speciellt under sommaren eftersom det känns som att jag inte är välkommen i gruppen längre?" Eller något liknande. Jag undrar vad som skulle hända då.....Antingen skulle de andra totalt vända en ryggen, eller så skulle de skärpa sig. Det finns ju nog en liten chans att de inte märkt att de gör så där. Man tycker ju att de borde märka hur de beter sig, men man vet aldrig. Åtminstone borde ju B veta vad hen sysslar med. Dessutom har man ett mycket hårt sätt att vara mot varandra i dagens läge. Folk är direkt elaka med varandra. Det verkar vara helt ok och allmänt accepterat att säga fula saker till varandra, ingen höjer på ögonbrynen fast folk kläcker ur sig de allra hemskaste saker till såna som de kallar sina vänner. Jag tycker det är förskräckligt. Med såna vänner behöver man inga fiender, tyvärr :(
Vi har ju skrivit en hel massa om vänskap och sånt, kanske du redan läst det men om inte så klicka HÄR. Ingen av oss vill vara ensamma, vi är ett flockdjur och trivs bäst då vi får vara en i gruppen, så är det för oss alla. Du ska inte behöva känna det sådär, faktiskt inte. Var inte rädd att du inte hittar nya vänner ifall det skulle gå så långt. Det finns alltid nya grupper att söka sig till. Det känns omöjligt och man tycker att alla andra har någon, men om man börjar se riktigt ordentligt så kan man se att det finns vissa som går för sig själva. Vissa som kanske står med en grupp och skrattar på samma gång som de andra, men som ändå är utanför. Nästa månadens tema kommer att handla om att vidga sina vyer, tänja på bekvämlighetsgränsen osv. Man måste våga för att vinna :D
Jag sätter med en bra lista på hur man ska hitta vänner som vi fått från en av våra läsare:
1. Gör ett bra intryck till först, genom att se glad och öppen ut och på det sättet visa att man vill lära känna andra och är social osv.
2. Håll dej nära andra och hör vad dom pratar om och får du ett bra tillfälle, så ska du "hopp in i diskussionen" bara genom att säga något, t.ex hålla med om något eller komma med nån egen åsikt typ.
3. Se folk i ögonen om dom pratar me dig, verka inte uttråkad eller som att man inte bryr sej.
4. Om nån går själv kan man gå fram å fråga något, vad som helst, det behöver inte ens vara något man undrar över, bara så att personen måste svara och på så sätt kan man bygga vidare på det och börja prata om andra saker och lära känna personen.
5. Visa att du är intresserad av att hör om den andra.
6. Var inte för allvarlig då du pratar med någon du inte riktit känner, utan försök gör det lite skämtsamt och bjud på dej själv och le.
7. Tänk inte för mycket, bara var dej själv och då kommer folk vilja vara med dej och det kommer inte vara jobbigt att umgås med nya människor eftersom man inte har gett ett första intryck som nån man egentligen inte är.
8. Det är inte så stor skillnad på hur man får pojkkompisar eller hur man får flickkompisar, man vill ju vara vän med alla så då beter man sej på samma sätt då man försöker bli vän med båda.
9. Få mer vänner genom kompisars kompisar.
10. Våga börja prata, våga prata om dej själv, våga fråga av nån vad den gör efter skolan och om ni ska göra nåt tsm då.
Maaaassor med varma kramar till dig <3 <3 <3
Hälsar ungdomsinformatören Sanna