Kille/tjej inte min grej
22.01.2015
Hallå, varför ska man behöva ange att man är kille eller tjej? Om man inte vill identifiera sig som något av dem, då? Skäms på er!!! hen

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.01.2015
Hej hen! Intressant fråga du ställer! :) Vi är mycket medvetna om debatten som pågår. Men ingen har tidigare reagerat på att måsta välja kön när de ställer en fråga.
Faktum är att det fastställs kön på babyn när den föds inom barnets första levnadsminut. Ifall könet inte kan fastställas pga missbildning blir det snabbt utredande undersökningar. Bland de första kommentarerna som kommer från de nyblivna föräldrarna ingår pojke/flicka som ämne. Så visst är det viktigt - inte för att värdera att någotdera kön skulle vara viktigare än det andra utan för att gruppera.
Gruppera gör vi även på Decibel. Det görs upp statistik på hur mycket frågor som kommer in, könet och orten varifrån frågan ställs. Decibels existens är av största vikt för ungdomarna men bör försvaras i kommunernas spartider. Decibels verksamhet finansieras även till en del med bidrag. De som finansierar Decibels verksamhet vill gärna se att insatsen kommer till nytta dvs se statistik att frågor finns, vem som ställer frågor och varifrån.
Tyvärr - därför slipper man inte vidare och ställa sin fråga utan att ange kön. Ungefär 1/3 av Decibels frågeställare är killar och 3/4 är tjejer. Vilket är intressant för oss att se! I Österbotten är det nog bara någon promille av ungdomarna som definierar sig som hen. Vilket enbart kan bli förvirrande i onödan när man ska välja kön dvs kille/tjej/hen.
I många frågor, speciellt gällande kroppen, är det helt enkelt en nödvändighet att veta könet - annars blir svaret både långt och onödigt inexakt/omständigt.
Tack för din fråga! Vi gillar respons! :)
Med vänlig hälsning,   Annika och Liselotte