Klassikern
27.07.2015
Hej decibel och alla som läser denna frågan! Mitt problem är en klassiker, "kär i kompisens storebror". Ja fyfan. Jag och min kompis går på samma klass, ska börja 9 an till hösten. Hennes storebror aka min förelskelse är bara året äldre. Jag är med min kompis i skolan och på hälger, nu på sommarlovet är vi med / hos varandra jämnt. Så det blir till att jag träffar honom ganska ofta ochså, brukar skriva med honom på kvällarna, han verkar intresserad av mig med. Vi är aldrig tillsammans alla tre, och hon vet inte om "oss". Vi är inte ilag eller så men på g kan man säga. Det skulle bli så jobbigt att träffa båda, liksom vem ska jag prata mer med idag ungefär. Hur ska jag göra? Båda betyder jättemycket för mig! //B

Ungdomsinformatören Jenny svarar
29.07.2015
Hej!
Ja, en lite knepig situation du...men inte omöjlig! Skulle nog ändå utgå ifrån att din kompis borde vara okej med den saken att du och hennes storebror har nått på g med varandra. Det är ju ändå sant att uttrycket "pojkvänner kommer och går men vänner består" i de flesta fallen är sant. Som vi också sagt till andra med det här klassiska problemet, så säger jag det nu till dig också -hon är din vän och det ska du ta vara på i första hand!
Att du är kär i din kompis bror kan vara både en bra och en dålig sak. Du berättar inget om varför du inte har sagt nåt åt din kompis, har du kanske redan på känn att hon inte blir glad av det eller har det kanske bara blivit så? kanske du inte själv heller är ännu riktigt säker på storebrorns känslor och vill inte därför ännu prata om det... Hur mycket har du pratat med killen, skulle du kunna prata om den här dilemman med honom, han kunde kanske redan kunna ha en aning om hur systern skulle reagera...
Om du sen då det känns bra skulle berätta om saken för din kompis, skulle du ha en bra vän att prata med om din förälskelse, som dessutom känner honom inside out. Problem kan det bli ifall att det inte sen ändå skulle funka med dig och killen eftersom syskon ofta är lojala mot varandra. Kan ju också hända att din kompis tar din sida och är lojal mot dig -beror mycket på hurdana de är. Din kompis kan också bli avundjuk på att du spenderar mera tid med storebrorn än med henne.  Nu har ju inte så mycket hänt ännu -jag menar att ni kanske inte har spenderat så mycket tid med varandra, killen och du -utan mestadels skrivit till varandra, men ni har båda märkt att ni är lite intresserade av varandra, så tror du att du kunde berätta om det för din kompis? Är det bäst att prata om det med killen först? Inte så lätt, men fundera på hur det är bäst att göra, i något skede får hon ju i alla fall veta det och då är det nog säkert bäst att hon får veta om det av dig än någon annan, eller hur?
Försök vara försiktig och ta i hänsyn till din kompis hela tiden så då kan det också bara vara en bra sak att din kärlek råkar vara din kompis bror. var en god vän och sätt det på första plats så går det nog troligen riktigt bra det här!
Hälsar ungdomsinformatören Jenny