Klasskompisar
27.06.2016
Det finns en i min klass ja stör mej på. Han e otrevlig mot mej o mina två andra vänner, han kallar oss bögar och andra kommentarer. Mot dom andra i klassen är han trevlig mot. På snapchat o fb, insta skriver han att alla ska behandla alla som dom vill bli själva behandlade. Jag fattar inte, vad e det för fel på han. Danne

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.06.2016
Hej Danne!
Äsch att du råkat ut för en skitstövel. De växer upp här och var, som mögel i fukt, även i våra hemtrevliga österbottniska småkommuner...
Se, det märkliga med oss människor är att vi alltid gör allt av en orsak, men det är inte alltid folk runtomkring förstår orsaken. Det är faktiskt inte alltid typen själv förstår orsaken till varför han beter sig som han gör, han kan vara ganska omedveten om vad som driver honom. Eller så vill han inte låtsas om orsaken, tex när det rör sig om att försöka skaffa sig mera status inför andra eller redirecta andras hån och nedvärdering mot andra offer... Ibland väljer folk till och med medvetet att vara elaka mot andra, för att de tycker att den personliga "vinsten" de får av det är mera värt för just dem. Vinsten med ett elakt beteende kan även vara en känsla av makt (att kunna döma någon som mindre värt på något vis kan vara riktigt berusande för vissa) eller andras "beundran" eller rädsla för att bli utsatt för samma behandling.
Människan är faktiskt en så märklig varelse att man neurologiskt kunnat konstatera att det frigörs mera njutningshormon (endorfin) i hjärnan när man kritiserar någon än när man berömmer någon. Så att kalla folk för fula namn eller skvallra elakt om andra kan till och med vara beroendeframkallande. Detta på samma sätt som man kan bli beroende av endorfinkickar man får genom sex, ett riktigt gott skratt eller konstgjort genom vissa droger som påverkar belöningscentra i hjärnan. Skvallerkärringar kan alltså ha beroendeproblem, likaså mobbare.
En annan teori inom beteendeforskningen är att vi alla föds som lite elaka, men de dragen uppfostras bort i oss under hela uppväxten. Redan i sandlådan på dagis kan man se att precis alla barn slår, bråkar, river spaden ur handen på andra barn, biter osv. Det är ett drag vi behöver för att överleva i ett samhälle med hård konkurrens, det är alltså en del av överlevnadsinstinkten att armbåga oss fram. Men dagistanten säger att det är fult och fel att slå och så småningom utvecklar barnen ett samvete och anammar moralen som gäller i ett visst samhälle. Vi får lära oss och öva på självbehärskning och att tänka på konsekvenserna osv. Och tyvärr är det så att tonåringar fortsätter att öva, likaså alla vuxna. Vi blir aldrig färdiguppfostrade, utan den processen pågår hela livet - fast som vuxna kanske vi väljer att undvika sådana som "inte kan uppföra sig" och kanske tala illa om dem bakom ryggen på dem istället för att modigt säga till på skarpen som en dagistant. Det finns nog en hel del vuxna finländare som borde få sig en åthutning av dagistanten igen, då de glömt att man ska kunna leka med alla, att man inte får utestänga andra ur leken och att man inte får kalla andra för fula ord bara för att de är annorlunda eller slå dem i huvudet för att de har en spade man vill ha...
Så kanske den här typen som j*vlas med dig och din kompis har sina skäl till att göra det. De behöver inte vara moraliskt korrekta enligt vårt samhälles syn på saken, för han kan alltså välja att bryta mot vissa principer för egen vinnings skull eller inte inse dubbelmoralen han sysslar med. Det är ju verkligen dubbelmoral att säga att man ska behandla andra så som man själv vill bli behandlad, men ändå behandla vissa skit och andra bra... Eller så beror de kanske på en viss omognad. Han skriver fina ord på sina profiler utan att fatta på djupet vad de betyder...
Oavsett, så ska du inte ta åt dig. Det är knappast just dig och din kompis som han har något emot, knappast heller det ni representerar, utan ni är "a mean to an end", han vill troligen åstadkomma något annat med sitt beteende. Tex en starkare Vi vs. De-känsla i sitt gäng (svaga grupper får dessvärre bättre sammanhållning i gruppen av att peka ut och attackera de som inte hör till gruppen på mer eller mindre elaka och våldsamma sätt). Klart att han kan ha en personkemi som krockar med just era, eller att han har svårt att acceptera något speciellt hos er, men det är i så fall HANS problem. Självkontroll och moraliskt korrekt beteende är då något han borde öva på...
Vill ni, så ställer ni hans dubbelmoral och omognad/kunskapsbrist mot väggen och får andra att håxa hur falsk han är. Fast risken är att han blir generad av det, och generade människor kan ofta bli arga och offensiva istället, så välj själva om det är värt att ta strid med honom. Huvudsaken är att ni inte "sväljer hans skit", alltså visar att ni blir träffade och känner er sämre. Nonchalera om möjligt, men med huvudet högt och inte svansen mellan benen. Att visa svaghet är lockande, som att rovdjur föredrar redan skadade bytesdjur (för att riktigt överförtydliga här nu). Minns att han är ute efter att få någon egen vinning av att j*vlas med er - om han inte får det, så är det onödigt att fortsätta, eller hur? För så funkar ju människan också, vi fortsätter oftast inte med ett helt lönlöst beteende, utan hittar snabbt på nya sätt att pröva för att få det vi vill ha.
Usch vad jag låter cynisk idag, men ja, mänskligheten har gott om fulare sidor också. Dock betyder det inte att jag tycker att vi bara ska acceptera det utan strid - tolerans, acceptans, respekt och jämlikhet är viktigare än någonsin att jobba för. Det kommer alltid att finnas skitstövlar i världen, så det bästa vi kan göra är att vi har eget försvar, självkänsla och kunskap i skick, och så uppfostrar och informerar vi folk så mycket som vi orkar.
Så stå på dig! Hälsar ungdomsinformatören Liselott