Kompis
27.12.2022
Hej, jag har en kompis som dricker varje dag å int vill leva så ja måste säga åt någon för den personen vill inte alls leva men problemet e att den personen bor 2h från mig så jag kan inte riktigt säga åt skolhälsovårdaren. Vem kan ja säg åt? Vill int tala med mina föräldrar

Ungdomsinformatör Kix svarar
30.12.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag förstår att oron du har för den här personen tynger dig. Det är jobbigt när en vän mår dåligt, och kanske speciellt jobbigt när hen bor långt borta så man inte känner att man kan påverka så mycket.
Eftersom det är lätt hänt att man börjar oroa sig så mycket för en kompis att man glömmer bort sig själv så vill jag först påminna om att du ska ta vara på dig själv och ta hand om dig, så att inte du också börjar må sämre på grund av det här. Ifall du känner att det börjar kännas tungt för dig så kan du gå till kuratorn eller någon annan liknande person för att berätta om dina egna känslor och oro kring det här.
Man kan hjälpa en vän genom att lyssna och finnas där för dem, men varje persons mående är i slutändan den egna personens ansvar (och förstås föräldrarnas om man är underårig).
Ifall personen dricker varje dag och säger att hen inte vill leva så kan du göra en orosanmälan (även kallad barnskyddsanmälan) om personen, ifall det är så att din kompis är under 18 år. Du kan hitta hur ifall du googlar typ ”barnskyddsanmälan” och den kommuns namn som din kompis är från. För att göra en anmälan så behöver du din väns för- och efternamn. När man gör det här så alarmeras barnskyddet i den kommunen om att den här unga personen har problem som hen behöver hjälp med. De tar i så fall kontakt med familjen till den som behöver hjälp, och börjar utreda vad som kan göras bättre. Ifall det här är något som du vill göra, men känner att det känns för invecklat, så kan du bra ta hjälp av exempelvis skolhälsovårdaren eller kuratorn på din skola, eller någon annan trygg vuxen som kan hjälpa dig och förklara för dig hur det här fungerar.
Lycka till!
Kram, Kix