kompis och BH problem
17.04.2015
Hej. Jag har ett problem. Det är att mina två bästa vänner säger att jag skulle behöva köpa en Bh även fast jag inte vill, eller jag vill men känner mig inte riktigt mogen för en ännu. Jag har börjat få bröst och så men hittills använder jag bara toppar. Det största problemet är att mina vänner kan börja tala om bh:ar och tittar på bilder på olika bh:ar som de ska köpa nästa gång de åker och shoppar, och då jag också vill se så vänder de bort telefonen så att jag inte får se. Och fast jag säger att de ska sluta tjata så slutar dom inte. Jag mår jätte dåligt för dethär och vet inte vad jag ska göra. De kan också säga att mina bröst kommer att hänga ner till golvet då jag går i gymnasiet. osäkra tjejen

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.04.2015
Hej osäkra tjejen!
Nämen vilka bitchar!?! Alltså ursäkta, men nu blir vi nog rätt arga på dina vänner! Så där säger man väl för *piiip* inte!?! Så där gör man väl inte?!! %&#?&%$£...
Det finns helt enkelt vissa gränser för vad som är okej att göra och säga om man är en bra vän. Vissa saker kan man inte säga och sedan typ skratta bort det, säga att "jamen jag skämta bara" eller "om du vill hänga med oss så får du tåla vår humor/vårt sätt att säga saker" eller "nog fattade du väl att vi bara vill hjälpa dig". För vissa saker har man inte alls någon rätt att säga åt andra, oavsett varför. Vissa saker finns det inga godtagbara ursäkter för att göra eller säga. Man har inte rätt att kritisera andras bröst - inte på det viset som de nu gjorde det heller. De har ingen rätt att ha åsikter om din kropp eller vad du borde/inte borde bära för plagg och varför. Och att säga att de kommer att hänga ner till marken när ni är i gymnasiet är rent utsagt elakt. Punkt. De är elaka med dig!
Också när de surfar på BH:ar men inte låter dig se. Vad är det för *piip*stil, va? Vad vill de åstadkomma med det? Få dig att känna dig utanför? Som om det bara är deras grej att ha bröst och använda BH? Som att du är mindre värd eller yngre eller "baakett"? Eller för att själv känna sig vuxnare eller bättre än dig? Verkligen inte snällt av dem! Superbarnsligt! Tror de att de har någon hemlig klubb nu, typ "Vi som använder BH", som du inte får vara med i?
Så säg det åt dem! Säg att de inte alls beter sig som schyssta kompisar nu, utan tvärtom. Fastän de skulle ha menat väl från början och faktiskt ärligt ha velat hjälpa dig, så blev resultatet något helt annat. Resultatet blev att de sårar sin kompis och stänger henne ute. Så det borde de inse. Antingen alltså att de gjorde något på fel sätt, att du uppfattade det på ett annat sätt än de hade menat, och att de därför borde ändra sitt sätt till nästa gång. Eller att de nu gjorde något elakt - oavsett om de medvetet ville vara elaka eller om det "bara blev så" helt omedvetet. Alla måste vi få lära oss vad konsekvenserna blir av det vi säger och gör mot andra, så SÄG TILL åt dem!
Alla måste ju fatta att man inte vinner något i längden på att vara elak. Alla måste ju fatta att priset som den utsatta kanske måste betala är tusen gånger högre än den lilla tillfälliga, egoistiska njutning man får av att vara elak. Vi lärde oss nog alla det här redan i dagis, men folk tenderar att "glömma" när de har en kortsiktig vinning framför ögonen. Vi uppfostrar hela tiden varandra, även som vuxna, genom att visa/säga till när andra gör saker som inte är okej. Så säg till åt dem! Eller visa dem det här som vi svarat åt dig om du inte vill säga det f2f.
För alla kan vi inse när vi gjort fel, alla kan vi be om ursäkt och alla kan vi göra bättre nästa gång. Alla kan vi bli bättre människor! Och de bästa kan erkänna när de gjort något dumt UTAN att försöka försvara sig, skylla på andra eller förvärra det hela genom att vara ännu elakare.
Det är såklart helt och hållet din ensak när du börjar använda BH, vilken typ av BH osv. Visst finns det orsaker till och fördelar med att börja använda BH redan medan brösten växer, för de kan behöva stödet. Men man kan inte "förstöra" brösten helt och hållet genom att inte använda BH alls medan de växer. Det är överdrivet - och definitivt en överdrift i storlek med en elefant att säga att de kommer att hänga ner till golvet (eller ens magen, alltså). Brösten utvecklas nog väldigt långt enligt det som de är "förprogrammerade" genetiskt till att göra. Till en del påverkar såklart kroppsvikten, eftersom bröst består till stor del av fettreserver (så går man ner i vikt blir brösten mindre, upp i vikt blir de större). Men mest alltså Moder Natur. Orsakerna till att börja använda BH medan de ännu är rätt outvecklade är dock dels att ge nacke och rygg stöd också, så att man inte får sämre hållning av tyngden på framsidan och dels för att lite förebygga hudbristningar. Hudbristningar kan man få när kroppen växer snabbare än huden hinner med att utvecklas, tex när man är gravid kanske inte huden på magen hinner med. Man kan också få det i tonåren när tex brösten växer snabbt, speciellt om man inte ger brösten något stöd. Hudbristningar innebär att de undre hudlagren brister, de syns först som mörklila streck (oftast som en sol runt bröstvårtan) och de bleknar senare till ljusa ärr.
Så börja smaka på tanken med BH i alla fall. Det måste ju inte bli en pluttignuttig med rosetter på eller en supersexig push-up heller sedan, utan du kan få nästan bättre stöd av en sport-BH eller en enkel och diskret t-shirt-BH. Sedan när du känner dig redo, så köper du den sort DU vill ha och som du kan känna dig bekväm med. Skit i vad kompisarna tycker om den - eller om att du börjat använda BH! Vad spelar ett par småaktiga brudars åsikter för roll när det gäller dina bröst - det är ju dina bröst du ska leva resten av livet med, inte med de två tjejerna ;) Så stå på dig, visst! Räta på ryggen och sätt ett leende på läpparna! Och läs på lite om BH:ar och bröst på våra sidor om Bröst! Kunskap är också makt ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna