Kompis problem?!
14.11.2022
Hej! Jag har tänkt på det länge om jag skulle lämna mina kompisar för att de har blivit lite mer "toxic" om man kan säga det. Enhörningen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.11.2022
Hej,
Det är smärtsamt att märka att en relation man har haft inte längre fungerar, både då det är en romantisk relation - men kanske i all synnerhet då det är en kompisrelation eftersom de i allmänhet brukar vara långvarigare och inte lika dramatiska och omväxlande.
Det du skall tänka på är att INGEN har rätt att behandla dig dåligt eller att vara otrevlig mot dig. Det händer säkert i alla relationer att man nån gång säger saker utan att tänka efter så mycket, men alla har nog ett ansvar att inte säga direkt elaka saker till sina vänner och det ansvaret tycker jag inte att dina vänner har tagit på basen av det du skriver. Och det säger inte någonting om DIG utan om DEM.
I den ålder där du befinner dig just nu är det tyvärr ganska vanligt att relationerna ändrar lite. Man utvecklas åt lite olika håll och det kan vara väldigt tungt då en person som man själv tycker om plötsligt inte har tid eller plats för en. Men precis som med kärleksrelationer så kan man inte tvinga någon att stanna kvar. Det enda du kan göra är att vara den bästa versionen du kan av dig själv, och det räcker faktiskt.
Jag tycker att du har rätt att säga ifrån om de tilltalar dig på ett sätt som är elakt eller nedsättande. Och det behöver inte heller vara så dramatiskt utan det räcker med att du säger "det var inte snällt sagt", eller "tycker du att det är okej att säga så till någon annan?". Och förhoppningsvis inser de i det skedet att deras kommentarer inte är okej. Och om det känns som att du behöver eller vill ta avstånd från dem så gör du helt enkelt det. Det är inte någonting du behöver förklara för dem eller göra ett stort drama av utan du kan helt enkelt dra dig undan och istället umgås med människor som får dig att må bra och som behandlar dig väl.
Förhoppningsvis är det bara en fas de går igenom och de inser att det aldrig lönar sig att vara elak mot någon, i all synnerhet inte vänner.
Ta hand om dig <3
Tessi