kompis problem
18.03.2014
hej, har ett broskande problem!!!!min ena kompis är på mig och mina andra kompisar hela tid och vi började vara med varandra då vi började högstadiet. Hon är en jobbig person och gör sig löjlig hela tiden har försökt gör så hon inser att hon och jag+¨mina andra vänner inte passar ihop. hon är ganska bortskämd och börjar gråta varje gång hon inte får som hon vill. nu har vi gjort så mycket vi kunnat men ingenting tycks hjälpa hon följer efter oss hela tiden ändå och vi har till och med försökt att ignorera henne men ingenting funkar snääällla!!!!! kan ni hjälpa jag och mina andra friends!!!!!:( en tjej som har ett stort problem!!!!!!!nu!!!!!!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.03.2014
Hej en tjej som har ett stort problem!!!!!!!nu!!!!!!
Oj! Vi svarade just på en nästan likadan fråga som din - den till och med hette samma sak!!! Tror du att du kunde gå och läsa den andra tjejens fråga och svar först, så forstätter vi svara mera åt dig här sedan? http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/sjalen/humoret-and-maendet/kompis-problem
Som vi skrev där, så tror vi att det enda sättet är att prata med henne. Så snällt och förstående som möjligt, för hennes skull kanske mera än för er egen. För det är ju så att om hon fortsätter köra med samma stil bara för att ingen sagt till åt henne på "rätt" sätt, så kommer hon ju snart att vara alldeles ensam. Och fastän man nu är irriterad på en person just precis nu, så är ensamhet nu ändå inget man önskar någon alls. Och inte mår ju ens eget samvete bättre heller av att veta att man hjälpt till att frysa ut den människan, ge henne sämre självkänsla och överlag dragit ett grått moln över hennes liv. Det är ju också så att sådana handlingar smittar av sig: visar ett gäng att de inte vill vara med en viss typ, så börjar folk runt också tro att det är något fel med den människan och så börjar de också undvika henne. Eller ser henne som ett perfekt mobbningsoffer, ensam som hon är, och börjar attackera. Allt man gör är som att kasta en sten i vatten, ringarna på vattnet sprider sig långt förbi det man själv tänkte när man kastade stenen.
Sedan kan det ju också vara bra att fundera på VARFÖR hon beter sig som hon gör och försöka se under ytan. Man kan inte bara skylla på att en person är barnslig, löjlig, bortskämd eller liknande, för ofta döljer sig mer under ytan, orsakerna till ett visst beteende. Tex så kanske en person beter sig löjligt för att försöka fånga någons uppmärksamhet, försöka ta plats åt sig, försöka bli någon. INTE försöka bli bäst eller bättre än andra, utan för att inte förbli osynlig och ensam. Alla vet inte hur man ska få kompisar genom att vara en god vän, tex genom att ha bra självkänsla, vara charmig och rolig osv. Alla har inte de medfödda egenskaperna - men kan nog lära sig bara de inser vad de gör för fel. Men om ingen sagt vad de gör för fel och bara är underliga mot dem istället, vad ska de då ta till för metoder då för att få kompisar? Kanske de är livrädda för att förbli ensamma och därför nästan panikartat försöker med allt möjligt, till och med sådant som det vet att inte är riktigt bra eller fungerande? Till exempel följa efter "kompisar", fastän hon märker att hon inte är välkommen. Ibland gör man saker bara för att alternativet - kanske total ensamhet och utsatthet - är värre.
Alla har vi fel och brister, men alla gånger funkar inte personkemin ihop. Som vi skrev i det andra svaret, så kan man inte tycka om alla. Vissa personer "prövar" man med och så visar det sig att man inte passar ihop. Men ibland är det istället så att man börjar störa sig mer och mer på en viss person nästan mera för att HA någon att störa sig på. Att ha en "gemensam fiende" med kompisarna gör ofta att man kan tycka att man får bättre sammanhållning i gruppen, bättre "vi-anda", vi-mot-den/de. Så här funkar allt från mobbning till rasism - det kan gå helt över styr när de börjar hitta på orsaker till varför en människa är mindre värd än någon annan. En annan orsak att börja störa sig på någon är att man flyttar fokus bort från sig själv och sina egna brister - får någon annan att verka sämre än man själv så att man inte själv ska behöva stå till svars för sina egna brister eller retas för dem. En tredje orsak är att man lätt hakar upp sig på en sak och ju mer man tänker på det, pratar om det och säger negativa saker om det, desto mer förökar sig de negativa känslorna mot den saken. Man "hässar upp sig" och då börjar hjärnan hitta på bara fler och fler negativa tolkningar av den här saken, bara fler ursäkter för att ogilla den här saken - och till sist hatar man något som i verkligeheten inte alls är så himla dåligt som man börjat tycka. Så det gäller att kunna studera sig själv också och fråga sig själv "Varför tycker jag så här?" om den här människan. Kan man ärligt säga att man bara inte passar ihop, så visst kan man först försöka med andra knep, som att undvika, låta vänskapen rinna ut i sanden osv (utan att bli elak själv). men sist och slutligen brukar det löna sig att tala med kompisen. Även om man inte skulle bli bättre vänner efter det, så har båda i alla fall lärt sig något om livet.
Hoppas du inte blev sur på oss nu för att vi låter så negativa - eller för att det känns jobbigt att behöva prata med kompisen. Men så här funkar livet enligt vad vi lärt oss genom åren och huvudsaken är väl ändå att ni alla ska kunna existera i samma skola utan att skada varandra, eller hur?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna