Kompis som hackar ner på en
03.07.2023
Hej, jag brukar umgås med två kompisar nu som då. Jag känner dom riktigt bra och vi har ganska stark och stabil vänskap. Men den ena vännen har på sistone sagt konstiga/dumma saker åt mig. Hon har pekat ut och sagt åt mig flera gånger att jag har gula tänder. Jag vet inte själv om jag faktiskt har det, men jag har undvikit att visa tänderna då jag e med henne. Hon har även sagt att jag borde döda mig själv, fast på skämt men jag förstår verkligen inte vad som var roligt med det. Hon säger att jag har fula kläder på mig och att jag luktar konstigt. Hon har även sagt att ingen skulle kunna tänka sig vara ilag med mig. Jag vill säga åt henne och jag har försökt visa att jag inte gillar då hon säger sånt där, men endå slutar hon inte. Jag vill verkligen vara kompis med henne, eftersom att vi känt varandra sen dagis och dessutom vill jag att vi 3 (kompisen jag nämnde tidigare) ska fungera ilag, men jag vet inte om jag kan stå ut med att bli ner hackad på av min bästa vän, hon har fått mig att bli jätte osäker på mig själv. Hur ska jag göra? Vad ska jag säga åt henne? 3669
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
04.07.2023
Hej!
Tack för din fråga. Det är en helt klart en jättejobbig situation du befinner dig i men du ska veta att du inte är ensam om det. Det är inte ovanligt att vänskapsrelationer förändras under livet och även vännerna själv. Det kan vara väldigt tungt när man når en viss ålder och stämningen i kompisgruppen (eller i ert fall kompistrion) förändras. Speciellt eftersom ni känt varandra så länge kan det ju kännas extra besvärligt när din vän plötsligt börjat uppföra sig som hon gör. Det är inte så lätt att dra gränser eller avsluta vänskapen i såna fall även om den vänskapen i nuläget gör dig illa.
Lojaliteten man känner till sina vänner och beroendet av tryggheten som kompisgruppen tidigare gett, kan komma i vägen och man “står ut” istället för att konfrontera problemet eftersom det kan kännas så otroligt skrämmande. Men det är viktigt att du kommer ihåg att du inte ska behöva “stå ut” eller lida genom något som det här. Du får sätta gränser och du får vara arg och ledsen på din vän. Det kan vara väldigt svårt att sätta gränser i början men ju mer man övar desto bättre blir man på det.
Eftersom din vän inte har uppfört sig så här tidigare så börjar ju i alla fall jag fundera på ifall det kan ha hänt något som gjort att hennes beteende förändrats. Om det känns för svårt att konfrontera henne med hur hon får dig att må, kan du istället fråga henne hur hon egentligen mår? Kan du fråga om det har hänt något eller om det finns något hon vill prata om? Du kan sedan förklara att orsaken till att du frågar är för att du märkt en stor förändring i hennes beteende och du kan förklara att du har svårt att känna dig bekväm runt henne nu för tiden eftersom du känner att hon ofta ger dig negativa kommentarer som får dig att må dåligt.
Människor som avsiktligt försöker trycka ner andra brukar själv inte må bra men det är ingen ursäkt för deras beteende, det är endast en förklaring. Din vän har absolut ingen rätt att behandla dig så här och hennes sätt att tala till dig är helt oacceptabelt! Jag tycker att du gott och väl kan förklara för henne att du gärna hjälper henne och stöder henne ifall hon inte mår bra men hennes uppförande mot dig måste få ett slut här och nu för du tänker inte acceptera att bli behandlad som skräp. Förklara att du heller inte kan offra din självkänsla och ditt psykiska mående för henne. Du kan säga till henne att du gärna är hennes vän men då måste hon börja prata om vad som är fel istället för att “skämta” på din bekostnad och trycka ner dig med negativa kommentarer. Om du vill ha hennes åsikter om ditt utseende, dina kläder, din lukt osv. så frågar du om det. Hon har inget att säga till om, punkt slut.
Hur tänker din andra vän om den här situationen? Upplever hon samma sak eller är det bara du? Jag tror det är bra om ni två kan finna styrka i varandra och stöda varandra. Det är svårt för dig som blir utsatt att säga ifrån när din ena vän säger elaka saker men om den andra vännen tydligt visar att det där inte var okej sagt kan det hända att hon efter ett tag börjar tänka till två gånger innan hon öppnar sin mun. Jag hoppas att du kan prata med din andra vän om vad du blir utsatt för och att du vågar be henne om hjälp och stöd i den här situationen. Man är mycket starkare om man är två.
Jag kan absolut förstå att du inte vill släppa taget om din vän och att du vill att er trio ska hålla ihop. Men ingen vänskap är värd att offra sin psykiska hälsa för. Du kommer under ditt liv att träffa massa nya människor som kommer tycka att du är helt fantastisk precis som du är. Människor som aldrig skulle komma på tanken att behandla dig så illa. I din ålder kan det kännas som att det viktigaste i livet är de vännerna man har just nu, och såklart är det ju lite så för tillfället, men jag vill att du ska veta att vänner kommer och går genom hela livet. Under ditt livs gång kommer du få vänner som du vill vara med för att ni klickar så bra, är bekväma med varandra och behandlar varandra bra. Vänner som är med dig för att dom verkligen uppskattar vem du är som person och inte bara hänger med dig för att ni har känt varandra sen dagis. Nu menar jag ju såklart inte att den vänskapen du har just nu inte skulle vara äkta eller lika mycket värd, men jag tror att det är bra om du förstår att du förtjänar hälsosamma vänskapsrelationer och du förtjänar att må bra och vara trygg i dina vänskapsrelationer.
Jag vill försäkra dig om att sakerna som din vän säger om dig inte har något med dig att göra utan hennes ord handlar antagligen om henne själv. Hon verkar söka efter “brister” i dig som hon är osäker över själv. Det är oftast så det ligger till när man har att göra med en person som pekar ut saker med ens utseende eller dylikt. Det kan hända att hon är avundsjuk på dig och osäker på sig själv. Hon kanske egentligen ser dig som någon hon måste tävla med och därför försöker hon få dig att känna dig lika osäker som hon själv känner sig. Jag kan ju inte veta dessa saker med säkerhet men det brukar ofta handla om något sånt här när en person uppför sig som din vän gör. Därför vill jag att du ska skaka av dig sakerna hon säger och påminna dig själv om att du är värdefull och bra precis som du är och hennes ord kan inte ändra på det eftersom hennes ord endast grundar sig på hennes egen osäkerhet, inte på dig!
Slutligen hoppas jag att du vågar tala med dina två vänner och att du kan känna dig tillräckligt stark för att börja sätta gränser. Man får alltid försvara sig och hålla sig själv trygg! Du förtjänar att må bra och du förtjänar att bli behandlad bra av dina vänner. Kom ihåg att du inte är ensam och det finns människor runt omkring dig som lyssnar, förstår och hjälper. Du får gärna ta kontakt med din skolkurator så att du i alla fall har någon att dela dina tankar med och som finns där för dig och din psykiska hälsa. Om du inte vill tala med din skolkurator så hoppas jag att du i alla fall pratar med någon annan trygg vuxen eller vän. Du ska inte behöva gå genom det här själv. Sen kan du såklart alltid ta kontakt hit till Decibel. Vi finns alltid här för dig!
Kram,
Rosanna