Kompis trubbel
03.01.2017
Hej. Jag har ett litet kompis gäng.men jag har egenligen bara en äkta kompis.på helgerna går typ två personer till en annan kompisgäng och två andra till ett annat kompisgäng. Och då lämnar bara jag och min kompis ensamma. Och vi är ganska blyga. Jag skulle gärna börja vara med någon men min kompis vill egentligen inte det hon gillar typ inte att träffa nya människor. Så jag känner mig dum om jag börjar vara med dom då lämnar jag henne. Och jag har typ ångest för jag är rädd att jag aldrig kommer att få en pojkvän... Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.01.2017
Hej,
Tonåren är kanske den tid i livet då det är jobbigast just med det du beskriver, att man känner att man slits mellan olika kompisgrupper och inte riktigt vet vart man hör eller vem man skall vara mest lojal mot.
det enkla svaret skulle ju vara att det är klart att du skall hänga med i något av gängen om det känns lockande, men å andra sidan förstår jag naturligtvis att det känns jobbigt eftersom din kompis då skulle bli lämnad utanför.
Tror du att du kan diskutera denna sak med henne? Försök att ta upp det på ett finkänsligt sätt, att du skulle vilja hänga med det gänget nån gång för att kolla vad de gör. Om du säger att du vill göra det, och föreslår att ni båda skulle gå så kanske hon ändå vill komma med? Men om hon inte vill komma med så måste man ju respektera det också - men det betyder inte att du inte kan göra det. Du hittar säkert nån sorts mellanväg där du både kan ungås med gänget och med din kompis. Och kanske du på sikt kan försöka introducera henne i gänget så att hon skulle slappna av och känna sig mer bekväm där?
Jag tror inte alls att du behöver vara orolig för att du inte skulle hitta en pojkvän. Människor dras till olika typer, och det finns killar som tycker om lite blygare tjejer som inte gör så mycket väsen av sig. Förälskelse är en konstig sak, så det är svårt att veta exakt vad det är som gör att nån blir kär, men det finns egentligen ingenting sånt som "ett hopplöst fall". Men det kan ju hända att dina förutsättningar att skapa en relation till en kille skulle bli större om du umgicks med flera människor?
Börja med att försöka tala med din kompis, och sen tar du helt enkelt chansen och går ut med gänget. Om det inte är så roligt som du hade tänkt dig så är det ju ingenting du måste fortsätta med, men det är säkert värt ett försök.
Lycka till!
Kram
Tessi