Kompisar...
04.01.2015
Hej!
Till att börja me så var vi fyravänner som brukade umgås mycket sen lågstadiet.men så i ondas så sade en av mina kompisar att han skulle bort och att en av de andra var sjuk och den siste måstade vara med sina föräldrar men så på kvällen så såg jag på en kompis my story då han var på fest med de som skulle vara borta. Så nästa dag skickade jag till en av kompisarna varför jag inte fick komma??! Så sa han att de inte ville ha mej där för att jag tydligen härmar dem?? Så nu har 2 av dem sagt att de ska fundera om jag ska få vara med dem eller inte men så den siste så tycker om att vara med mej men vi träffas troligen inte så mycket om de två andra bestämmer sig för att överge mig de har gjort såhär för en gång så jag ville främst skriva av mej men min fråga är om jag faktiskt ska vara med dem här? För jag vill verkligen vara med två av dem....

Ungdomsinformatören Sanna svarar
09.01.2015
Ååååh vad jag blir arg och ledsen av att läsa ditt inlägg. Hur kan folk göra sådär mot varandra. Det är så otroligt elakt och fram för allt omoget. Och vadå härmar dem???? Vad menar de med det???? Man är väl som man är, eller? Inte sysslar ju folk med att härmas, och föresten så är väl de flesta mer eller mindra likadana. Det var en mysko sak att säga tycker jag.
Min första tanke är att du ska strunta i dem och söka andra att umgås med som förstår att värdesätta dig och din vänskap. Med såna där vänner behöver man inga ovänner...
Men....det är ju inte alltid så lätt att bara hitta nya att umgås med osv. Och om du dessutom gärna skulle umgås med två av dessa så tycker jag nog ändå att du kan hålla kvar vänskapen med dem. Men de andra två som ska fundera över om du ska få vara med dem mera, alltså det låter ju helt knäppt. Vad inbillar de sig att de är för kungar som har sån makt att du som är precis lika viktig och på samma nivå som dem ska sitta och vänta och hoppas på att de "stora allsmäktiga" ska bestämma sig för att du nog ändå kan få vara med, eller så inte. Nääääää, sånt ska du inte gå med på!!!! Det låter som nå dagis småflicks fasoner, om jag får säga min mening.
Jag hoppas att detta inte fått dig att mista allt hopp eller att börja tycka sämre om dig själv. Det är inte dig det är fel på, kom ihåg det! Det är de andra som det är mycket mycket stort fel på. Det där är inte ok sätt att behandla andra människor.
Hoppas att ni kan fortsätta umgås med de som verkar vara vettiga, så att de inte lyder de andra töntarna och inte vågar umgås med dig mera :(
Jag sätter med en bra lista med tips på hur man fixar nya vänner som vi fick av en tjej i höstas, testa nåt eller allt på listan och sk*t i de där typerna <3 <3 <3
Antagligen ser de nåt sorts hot i dig, kanske de märker att du inte går lika lätt att styra som de andra eller så är det något annat som du har som de är rädda för. För det är ju det som är grejen för det mesta när sånt här händer. Den/de som själv utnämnt sig till kungen vill inte ha personer som inte är lätta att bestämma över bland sina undersåtar. All mobbning grundar sig på dåligt självförtroende hos förövaren. Om hen ser sin storhet hotad av någon så försöker hen få bort den personen. Här kommer listan, hoppas allt ska reda upp sig och att du ska få ha en kul och trevlig vårtemin.
Många varma kramar från ungdmsinformatören Sanna