Kompisar
05.04.2022
Hej! Jag har några kompisar men det är många andra människor som också hänger med mina kompisar, de säger något som irriterar mig. Jag har berättat de åt mina kompisar men det hjälper inte. Jag vet inte vad jag ska göra för att klara av att vara med alla och inte vara sur. Mina kompisar verkar också bry sig mer om och tänker mer på dem som irriterar mig.

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.04.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan förstå att du känner dig lite i kläm i den här situationen. Alltså att å ena sidan så tycker du mycket om dina kompisar och vill vara med dem, men å andra sidan så irriterar de här andra människorna dig så mycket så det blir svårt att vara med när ni är alla.
Jag undrar lite vad det är som de här människorna brukar säga som irriterar dig? Om det är det att de har provocerande åsikter, eller om det är för att de rent allmänt känns irriterande för dig? Provocerande åsikter eller att nån är direkt elak kan jag bra förstå att blir svårt att vara runt. Men om de sådär ”bara allmänt” känns irriterande för dig så kanske du kan fundera ifall det är så att det egentligen är svartsjuka du mest känner, för att dina kompisar har andra kompisar..? Kanske är det lite av båda, men ifall du känner att det kan vara det sistnämnda så skulle jag rekommendera att du försöker att närma dig dessa människor mera och lär känna dem utan era gemensamma vänner, kanske kommer det börja kännas annorlunda då och du märker att de inte ändå är så hemska..? Alltså att ge dem en till chans.
Men, ifall de säger rent provocerande och fula saker så behöver du förstås inte bli vän med dem. Men det skulle kanske ändå vara bra ifall du på något vis kunde lära dig att acceptera att de är runt, så att du ändå kan vara med DINA kompisar i skolan och inte lämnade utanför..? :/
Ifall det inte alls går att vara runt dessa personer så kunde du också börja fundera om det finns andra människor i skolan som du kunde hänga med när det blir så här? Kanske någon ny vän? Så att du får fler alternativ.
Ifall du känner att din skoldag påverkas hemskt negativt av det här så skulle jag också rekommendera att du går och pratar med exempelvis kuratorn om det du känner, bara så du får ventilerat dina känslor någonstans :)
Jag önskar dig all lycka till!
Kram, Kix