Kompisar?
10.10.2023
Hej! Jag har int så många bra kompisar och ja känner mig ofta utanför, just nu känns de faktigst helt ok för jag sku ändå int ha så jättemycki tid över fast jag vill va med folk (tiden far ti läxor, prov å träningar) , men ja tänker på framtiden! Om int ja kommer ha nå kompisar å fa ut me på helgerna å fira födelsedagar å sånt med, redan nu påverkas ja lite av de men ja vet att om int ja gör nå så kommer jag typ va ensam hela mitt liv å de e min största rädsla att va ensam. Ja gör ganska mycki för å försök få vänner men de e svårt å få kontakt me dom man känner att man riktit passar med, dessutom ha jag blivi lämna av gamla vänner förr så ja e rädd att de ska händ igen om ja blir för nära me nån.. vad kan jag gö? kaktusen
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
24.10.2023
Hej,
Tack för din fråga. Det är normalt att man oroar sig för framtiden och man kan lätt fastna på olika tankar som för en att känna oro och även rädsla. Det kan ibland leda till att man börjar tro på vad ens egna tankar säger och ta dem som sanning. Vi kan tyvärr aldrig förutspå hur framtiden kommer att se ut och vad som kommer att hända. Även om vi kan föreställa oss ett visst scenario behöver det inte betyda att det kommer att hända. Det sagt, kan det ändå kännas skrämmande, stressigt och obehagligt att fundera på framtiden.
Du skriver att du blivit lämnad av gamla vänner förut och att du nu är rädd att det ska hända dig igen. Om jag förstår dig rätt så vågar du inte bli nära med en ny vän på grund av det som hänt dig förut. Du har all rätt att känna dig rädd och osäker eftersom du bär på dessa upplevelser från tidigare. Har du någon i din närkrets som du kunde tala med om det som hänt dig tidigare om du inte ännu gjort det? Det tenderar att hjälpa att diskutera igenom sådant man varit med om med någon annan eftersom man då får sätta ord på sina tankar och känslor. Jag hoppas att du inte skulle bära på allt det här ensam. Det vore viktigt nu att du kunde berätta om det här för en tillförlitlig vuxen och diskutera saken vidare. Det kan vara en skolkurator, en ungdomsledare, en släkting eller egentligen vem som helst för vuxen som du litar på. Berätta åt den vuxna vad du beskrivit här. Även om det inte skulle finnas en enkel lösning på det du beskriver kan du få stöd och hjälp genom att tala om saken med någon.
Som du själv skriver, så kan det ibland vara svårt att få kontakt med nya personer, men det är jättebra om man ändå vågar försöka. Våga vara intresserad av andra människor, våga hälsa på folk och vara vänlig mot andra. Att bli vänner kan ta tid, vilket betyder att det inte alltid lönar sig att ge upp direkt. Det kräver oftast att man gör något åt det själv i stället för att vänta att en ny vän ska hitta en. Vänskap är ofta något som utvecklas fram genom att man spenderar tid tillsammans och ser om man klickar med varandra. Rädslan av att bli ensam är något som många känner i något skede av sitt liv eftersom de allra flesta av oss mår bra av att ha kontakt med andra personer. Ifall du känner att det inte riktigt finns någon i skolan som du klickar med eller som du skulle vilja spendera din fritid med kunde du fundera ifall det finns några andra ställen där kunde träffa nya människor. Ett ställe kan till exempel vara en ny hobby. Där kan du träffa personer som redan färdigt har samma intressen som du, vilket kan göra det lättare att bli vänner.
Mitt tips till dig är att försök vara en sådan vän som du själv önskar att du skulle få. Du kan inte påverka hur de andra agerar, men du kan du alltid påverka hur du själv gör. Tro på dig själv och lita på att just du är värdefull. Försök att inte ta någon stress utan lita på att du är bra precis som du är och att den rätta vännen/vännerna kommer att dyka upp med tiden och kommer tycka att du är helt fantastisk när du är dig själv.
Ta hand om dig <3
Kram, Lila