Kompisar
17.11.2021
Hej! På senaste tiden har ja inte mått så bra. Det är delvis mitt fel också, men en av min bästa kompis är sur på mig, hon har inte sagt det men man märker det på vilken ton hon har när hon pratar med mig osv. Jag vet inte om jag har gjort någonting fel eller vad det är. Jag har också blivit kompis med hennes ex och hans kompisar (Hon gjorde slut) och börjat prata och spela dataspel med dem. Jag trivs med dem men det blir jobbigt när de börjar prata om kompisen som är sur på mig. Så de känns som att jag måste vara 2 olika personer. Det jag skrev kanske är förvirrande met vet inte hur jag ska skriva. Just nu är det de ända jag kan tänka på så jag behövde skriva av mig. Är allt dehär mitt fel? Vad ska jag göra? Allt står still och vill bara ta paus från allt en stund :/ Oroliga tjejen

Ungdomsinformatör Kix svarar
19.11.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag förstår att det här känns jobbigt för dej, att du känner dig klämd. Det är inte fel av dig att vilja vara vän med både din kompis och din kompis ex, man får vara vän med precis vem man vill, ingen annan kan bestämma om det (även om andra också har rätten att bli obekväma av saken, alla har rätten till egna känslor och val).
Jag tycker att din kompis borde ha varit klarare med dig och sagt till om hon inte känner sig bekväm med situationen, istället för att bara bli sur och ”konstig”. För det är klart att du märker det, och det blir jobbigt att gå och fundera. Men sånt där kan vara svårt att ta upp, och kanske är hon lite konflikträdd.
Det som du kanske skulle ha kunnat göra bättre i situationen är att inte försöka vara två olika personer samtidigt. Om du hamnar i en sån här situation igen, så skulle jag rekommendera att du är TYDLIG med dina egna gränser, vad du är bekväm med och inte. Till exempel: säg genast till om det ena av exen börjar tala om den andra, att du inte är bekväm med det eftersom du vill vara neutral till dem båda. Säg att det är ett ämne som de behöver ta med någon annan. Om man går med på att prata om sånt så måste man nämligen vara jättejätteförsiktig så man inte i misstag säger för mycket, för då blir det lätt fel. Mest bara lyssna.
Men man sätter sig själv lätt i kläm också när man ”vet för mycket”. När båda sidorna pratar om deras relation så får man så mycket info att man egentligen vet mera om situationens helhet än vad de båda sinsemellan kanske vet. Och då börjar man lätt rådda mellan vem som sa vad och vem som vet vad, och så försäger man sig och måste börja be om ursäkt. Så försök att så gott det går hålla dig ifrån dessa diskussioner! Det är helt okej att säga till när man inte är bekväm med nåt.
Du är DU, och du ska alltid vara du, du behöver inte klyva dig i två. Andra vill ju vara med dig just för att du är den du är, så försök att inte ändra på dig så mycket enligt umgänge. MEN det är ju helt okej ändå att man har olika intressen som man vill uttrycka med olika gäng, för alla är ju inte intresserade av samma saker :) Så på det viset tycker jag det är bra att du har hittat olika kretsar, så du kan uttrycka alla sidor av dig själv. Men kom ihåg bara att vara försiktig med vilken information du för vidare, och att inte gå med på att exempelvis tala bakom ryggen olika kompisgäng emellan.
Mera om vad du kan göra i den här situationen för att reda upp den så svarar jag på i den nyare frågan som du ställde!
Kram, Kix