Kompisar
29.07.2023
Hej, hur kan man få vänner och hur kan man starta en konversation utan att den andra ska känna sig obekväm eller konstigt??
((Jag vet inte hur man skaffar vänner, jag är isolerad och varje gång jag vill öppna en konversation ser jag dum ut, så de är därför jag inte talar med någon))
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
03.08.2023
Hej fina du,
Tack för din fråga! Vad tråkigt att höra att du är isolerad och känner att du ser dum ut varje gång du försöker öppna en diskussion med någon. Det måste kännas tungt och jobbigt och jag är ledsen att du hamnat vara med om det. Du är långt ifrån ensam med dina funderingar, det är inte alltid enkelt att hitta personer man klickar med som vänner.
Vänskapsrelationer, och alla mänskliga relationer för den delen, är stundvis väldigt komplicerade saker. Mest på grund av att man sällan kan vara helt säker på hur en annan person kommer att reagera på det man säger. Det finns därför tyvärr inte något färdigt recept på hur man kunde göra för att få vänner. Man måste helt enkelt prova sig fram, även om jag kan förstå att det kan kännas skrämmande och nervöst.
Du frågar också hur man kunde starta en konversation utan att den andra ska känna sig obekväm eller konstig till mods. Det brukar vara bäst att öppna diskussionen med att hälsa och fråga till exempel hur den andra mår idag. Ifall du vet att du har några gemensamma intressen med den personen som du vill starta en konversation med går det bra att fråga något som kopplar till det gemensamma intresset.
Det kräver mod att starta en konversation med en ny person. Därför vill jag att du kommer ihåg att det är inget fel på dig ifall den andra reagerar konstigt till din diskussionsöppning. Det berättar mycket mera om hurdan person den andra är, än hurdan du är. Bara för att du inte hittat vänner betyder det inte att det är något fel på dig. Det visar bara att du inte ännu hittat en person som du klickar med som vän.
Även om det inte finns ett färdigt recept för att hitta nya vänner ska jag försöka ge dig några tips:
• Ta kontakt via sociala medier. Ibland kan det vara lättare att ta kontakt när man inte behöver se den andra, sedan blir det lättare att diskutera ansikte mot ansikte, för då känner man ju egentligen varandra redan. Våga ta kontakt.
• Börja med något nytt där du kan träffa andra människor. Du kan exempelvis börja med en ny hobby, en ny sport, en kurs eller fara på läger. Där hittar du andra med liknande intressen som du, vilket gör det lättare att hitta något att tala om samt att klicka som vänner även i det långa loppet.
• Ha tålamod. Ju mer man umgås med någon, desto mer börjar man vanligen prata med varandra. Det går inte alltid på ett ögonblick. Ibland tar det ett bra tag att utvecklas från bekanta till kompisar. Så ha tålamod och ge inte upp alltför lätt. Du märker nog ifall den personen du talar med är någon som du gärna vill umgås mera med eller inte. Satsa på sådana personer som du känner dig bekväm med.
• Det är inget att skämmas för att man vill ha kontakt med någon - folk tar kontakt med andra människor dagligen. Och även om den person du försöker få kontakt med inser vad du försöker göra, så är det troligare att hen blir smickrad än att hen tycker att du är löjlig. Det är inget pinsamt med att ta kontakt med en ny person oavsett om man sedan inser att det inte utvecklades till vänskap. Då är man i alla fall en erfarenhet rikare.
• Viktigaste av allt är att tycka om sig själv. Fokusera på allt det som du tycker om hos dig själv och lär dig att acceptera även de sidor som du inte tycker så mycket om. Vi har alla egenskaper som vi tycker om hos oss själva och sådana egenskaper som vi inte tycker så värst mycket om, det är fullständigt normalt, men genom att börja tycka om den person som du är och våga vara dig själv kan du hitta vänner som tycker om dig för den du är. Det är aldrig värt att förändras på grund av någon annan. Du är perfekt just så som du är <3
Slutligen råder jag dig att tala med någon om dina tankar och känslor. Det kan vara dina föräldrar, en lärare, en ungdomsledare, en skolkurator eller vem som helst för vuxen som du känner dig trygg och bekväm med. Att tala med en vuxen fixar nödvändigtvis inte allting direkt, men det hjälper dig med att få klarhet i dina egna tankar och känslor, vilket lättar på måendet. Det du beskriver i din fråga är inget att skämmas för, men det är inte bra att förbli ensam med dessa tankar. Våga dela med dig till någon som du litar på. Ifall det känns som att du hellre skulle vilja tala med någon helt utomstående så kan jag rekommendera Ärligt talat-chatten där du får anonymt chatta med professionella. Chatten är öppen varje vecka måndag till fredag kl. 09-12 samt kl. 19-22.
Du hittar chatten HÄR.
Hoppas det här var till någon hjälp, lycka till!
Kram, Lila