kompisarna sviker?
29.10.2014
nåmen hej:--D
sen lågstadie ha ja känt 2 personer o blivi bra kompisar och i högstadie kom vi på samma klass.
här har man träffa nytt folk o en av dem(kompis1) ha nu börja vara hela tiden med 2 andra i klassen, men tkr endå att jag kan vara med dom när jag vill o så de men kanske endå inte hör till doms ''grupp'' o såde.
men den andra(kompis2) har börja vara me 1 som hon int tyckt om i lågststadie som jag och hon och hon jag just nämnde om mobba
(dock många finger med, och nu e vi alla överens o kompisar o såde) och 2 andra som hon int kände alls före högstadie och ordentligt föst på 8 typ.
och problemet och varför jag är här är att en sak har gått för långt med kompis 2, tycker jag.
har nu flera gånger pratat med en annan kompis vid maten, när det bara har varit vi om att vi mer och mer blir utanför.
kompis 2 har med sina 3 andra kompisar vari typ tusen gånger vid stan och int sagt nå åt oss, och när hon jag prata med fråga om hon fick komma med sa de jaa på ett sätt som kanske visa att de int ville att hon sku komma me. och några andra veckor sen fo de också till stan men orka int bry mig då ennu.
men nu hadde vi fö några dar sen skolfoto och då skulle de såklart ta kompisfoto. och idag sku vi ha haft skribaåterträff men hon o en av hennes kompisar kuna dock inte komma, ena sa att hon hadd annat program och kompis2 sa ''bc fest''
och jag fråga vadå, föst igga hon mig så hon hadd säkert fråga i hennes och dom 3 andras gruppchatt va hon sku skriva ti mig :))) o då skrev hon: ''jag ska va me kompisr, okej?'' hon skrev kompisar lite fel o otydligt så ja sku granska mej med ti fråga om hon mena kompis elä kompisar och då skrev hon att det int spelar nån roll o att jag sku fa med en annan.
så nu har di typ halloween fest som hon också hadd förra åre, men då var jag bjuden och den kompisen jag prata med i matborde.
finns myke mer men det där är iallafall de största, och snart börjar det väl bli så att man int har nå kompisar alls?
o att di endå låssas som ingenting och döljer allting för en när de inte vet att vi vet allt de tror att vi inte vet!:D
blev råddit o konstigt skrivet men ni fattar väl iallafall ?:O

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.11.2014
Hejsan. Suck så där verkar det vara mycket ofta sen man kommer till högstadiet :( Visst, folk växer ifrån varandra och sånt men man behöver ju inte vara elak mot varandra heller. Det som du berättar tycker jag är jätte elakt och fel att göra mot vem som helst. Mitt råd är nog helt och hållet, SKIPPA DEM!!!! De är inte värda att få vara dina vänner. Eller som de säger: "Med såna vänner behöver du inga fiender". Man behöver inte ha så jätte många vänner egentligen. Bara man har en eller ett par. Man ska ju undvika att bara umgås med en och samma för om den är sjuk eller far på resa blir det ju jobbigt. Men man behöver inte ha 10 runt sig heller.
Hon som du satt med vid maten och som också verkar bli lämnad utanför, kan inte ni slå er ihop och strunta i de andra? Helt säkert finns det också flera andra som kanske inte direkt har nån som de hänger med och som gärna kommer med i ert gäng. Mittiallt är ni hur många som helst.
Jag vet av egen erfarenhet att man mår allra bäst om man får bort såna typer ur sitt liv som stjäl energi av en, som behandlar en illa och som man inte har någon glädje av utan bara mår dåligt av. Bort med alla såna ur ditt liv, de förstör ändå mera än vad de tillför. Samla trevliga roliga människor omkring dig, såna som ger dig bra energi. Det kan ta sin tid innan man har hittat rätt, men ta sikte på en tid då du enbart har människor omkring dig som vill umgås med dig och som ni kan ha roligt tillsammans med. Jag ska sätta med en lista på hur man fixar nya kompisar som en 17 årig tjej skrivit.
1. Gör ett bra intryck till först, genom att se glad och öppen ut och på det sättet visa att man vill lära känna andra och är social osv.
2. Håll dej nära andra och hör vad dom pratar om och får du ett bra tillfälle, så ska du "hopp in i diskussionen" bara genom att säga något, t.ex hålla med om något eller komma med nån egen åsikt typ.
3. Se folk i ögonen om dom pratar me dig, verka inte uttråkad eller som att man inte bryr sej.
4. Om nån går själv kan man gå fram å fråga något, vad som helst, det behöver inte ens vara något man undrar över, bara så att personen måste svara och på så sätt kan man bygga vidare på det och börja prata om andra saker och lära känna personen.
5. Visa att du är intresserad av att hör om den andra.
6. Var inte för allvarlig då du pratar med någon du inte riktit känner, utan försök gör det lite skämtsamt och bjud på dej själv och le.
7. Tänk inte för mycket, bara var dej själv och då kommer folk vilja vara med dej och det kommer inte vara jobbigt att umgås med nya människor eftersom man inte har gett ett första intryck som nån man egentligen inte är.
8. Det är inte så stor skillnad på hur man får pojkkompisar eller hur man får flickkompisar, man vill ju vara vän med alla så då beter man sej på samma sätt då man försöker bli vän med båda.
9. Få mer vänner genom kompisars kompisar.
10. Våga börja prata, våga prata om dej själv, våga fråga av nån vad den gör efter skolan och om ni ska göra nåt tsm då.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna