Kompisen
10.11.2016
Hej, jag är en del av ett kompis gäng där en av dem är en gammal vän som jag har haft jätte roligt med. Men nuförtiden så har den börjat vara med en annan (Y)utan att säga åt mig, och vi är nästan aldrig nåmer me varann ensamma. De e synd tycker jag, men ändå vet jag inte om det är min typ, den har förändrats mycket på senaste året tycker jag. Den kan säga ganska fula kommentarer åt en ironiskt, men jag vet inte om den menar det eller inte. Om vi är me varann i gänget går det helt okej men det känns som att den "har roligare"/ bryr sig mer om den andra (Y) . Vad ska jag göra? Undraren

Utvecklingspsykologi-praktikanten Cecilia svarar
11.11.2016
Hejsan!
Det här som du beskriver är ganska vanligt att det händer, jag känner personligen igen mig i din situation. Och det sorgliga är att folk förändras. Därför börjar det kanske kännas som att man dras ifrån varandra och hittar nya vänner att umgås med om man inte längre klickar med dem som man hade förut. Det är troligtvis det här som din kompis går igenom, det kan också vara så att du har förändrats en del?
Det här beteendet som dom håller på med är inte schyst alls och skulle jag vara du så skulle jag fundera på om det ens är värt att försöka hålla igång vänskapen med din kompis och den andra (Y). Du kanske kunde börja med att ta din kompis åt sidan och fråga vad som är på gång egentligen. Berätta för hen hur du känner och om hen inte verkar bry sig eller fortsätter att bete sig på samma sätt så är det nog ingen vänskap att fortsätta med, eller åtminstone ta en paus ifrån. Mitt i allt inser din kompis att hen saknar dig och tar kontakt igen!
Jag är säker på att du hittar andra personer att hänga med, det gäller att vara allert och hålla upp ögonen för alla möjligheter. Finns det andra personer i din skola som du är bekant med men kunde tänka dig att försöka umgås mera med? Har du någon hobby där du kan hitta andra likasinnade? Någon som du har sommarjobbat med? Jag vet att det kan vara svårt att ta initiativ och börja prata med någon (det är vi finländare dåliga på överlag). Men när man väl gör det så brukar folk i allmänhet bli glada och överraskade över att någon vill lära känna just dem. Tänk inte så mycket på det, just go for it!
Hör av dig om hur det går!
Kram Sessi