jag har undra denhär länge nu. Om man har sex första gången med en pojke (även hans första gång) kan han då ha könssjukdom? Och om han har de kan de då smittar mej? eller hur går det egentligen till. Har inte fått nån information av detta från nått håll.
Tack! ??

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
Hej,
Om han aldrig haft sex med någon annan, kan han inte ha en könssjukdom. Könssjukdomar smittar bara genom sex, ifall man inte skyddar sig. Ifall du däremot någon gång träffar någon som har haft sex med andra personer innan dig, är det bra att prata om det och gå och testa er innan ni lämnar bort skyddet.
Könssjukdomar smittar alltså genom sexuell kontakt. Genom vaginalt, oralt eller analt. Slemhinnor, som finns i vaginan, i ändtarmen och på penis och i munnen/halsen är känsliga och kan ta emot smitta. Vissa smittor sprids genom direkt hudkontakt också, t.ex herpes och kondylom(könsvårtor).
Det kluriga med könssjukdomar är att de ofta inte märks, alltså kan man ha en könssjukdom trots att man inte har några symptom. Därför är det viktigt att testa sig innan man t.ex. inleder en ny relation eller träffar flera sexpartners.
Kram!