Konstigt beteende hos vän
24.02.2024
Hej!
Min vän kan betee sig otroligt oförutsägbart ibland, t.ex. på vissa kvällar i samtal då jag och mina andra vänner chattar kan han börja argumentera om saker som känns väldigt irrelevanta, saker som hänt för länge sedan och inte spelar någon roll längre, han kan vara väldigt upprörd och vända på sina argument hur som helst, och till sist förstår man inte ens vad han talar om, han blir manisk, sedan efter en stund är han tillbaka som inget hänt. För oss vänner är han otroligt oförutsägbar och känns ostabil/omogen, man vet inte alltid var man har honom, och vi har även ibland väldigt svårt att förså honom som person.
Det känns också som att han saknar en viss självinsikt, och kan vara rätt så "delusional" ibland, men allt känns så konstigt då han på samma gång kan även vara välformulerad och förståelig. Andra saker som vi har märkt är hans historier och då han berättar dem kan allting ändrats beroende på vem han berättar dem för, var och när - någonting som starkt ibland efterliknar mytomani, trots att man inte borde dra sådanna oproffesionella slutsatser.
Han har även en tendens att vilja göra snabba upp snabba planer och saker han vill göra som sedan inte blir av. En annan sak vi nog alla varit med om runt honom är att han säger att någon av vännerna sagt som de inte har gjort eller så har han vänt på saken man sagt och så tror resten av vännerna att man t.ex. sagt en sak fast man inte alls gjort det, eller så har han vänt på orden.
Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut av detta meddelande, bara något slags svar, vi vänner är oroliga och förvirrade.
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
11.03.2024
Hej!
Jag ber om ursäkt för att du fått vänta så länge på ditt svar. Förstår att det är irriterande.
Jättebra att du tar kontakt med oss. Som du redan vet kan jag inte diagnostisera din vän men jag kan vara ett stöd för dig och ge dig verktyg för hur du kan hantera situationen och vad du kan göra för att stöda din vän men samtidigt skydda dig själv och dina vänner.
Jag förstår verkligen att ni är både oroliga och förvirrade. Du har helt tydligt tänkt mycket på det här och det märks att du bryr dig om din vän trots att han inte är den lättaste att umgås med alla gånger. Om jag tolkar det rätt så är det här även något som du diskuterat tillsammans med gemensamma vänner? Jag tycker det är jättefint att ni kan tala om saken och jag vill uppmuntra dig att fortsätta ta stöd av dina vänner. Ni kan tillsammans komma överens om hur ni ska agera i vissa situationer med er vän.
Jag förstår absolut att den här personens agerande är extremt utmattande. Det är verkligen inte lätt att umgås med en person som man upplever att är oberäknelig och opålitlig. Det gör att man lätt sitter och spänner sig omedvetet en hel dag/kväll och bara väntar på att blixten ska slå ner. Ni är knappast långt ifrån sanningen med era teorier om varför han uppför sig så här (hemliga rutan). Tyvärr är det ofta så att dom som skulle behöva hjälp mest är också dom som vill ta emot den minst. Det kommer tyvärr ofta på köpet och det är inte lätt att övertyga någon om att söka hjälp. Det är ofta en insikt dom måste komma till själv, trots det kan man alltid fortsätta att uppmuntra personen till att söka hjälp.
Jag kan inte säga ifall din vän verkligen är manisk eller inte men jag utgår från att du har ganska bra koll på situationen. Om du upplever att din vän lätt spårar ur och beter sig omoget så litar jag på att du i alla fall är sanningen på spåret. Någonting står antagligen inte helt rätt till. Vad som är orsaken till det här kan tyvärr inte du eller jag svara på. Men kom ihåg att det absolut är möjligt för en person som din vän att vara både saklig, vältalig, välfunktionerande och intelligent trots sina episoder. Det ena utesluter inte det andra. Därför kan man lätt bli extra frustrerad med personer som annars är så smarta och resonliga när dom plötsligt beter sig konstigt och helt som att dom tappat allt vett och förstånd. Men som tur raderar inte mental ohälsa intelligens eller goda egenskaper.
Har din vän alltid varit så här eller upplever du att det skett en personlighetsförändring? Har saker blivit bättre, sämre eller är det på samma nivå som det alltid varit så länge du känt honom? Känner du att du kan fråga din vän hur han mår och fråga ifall det finns något du kan göra för att stöda honom? När man pratar med människor som inte själva vill ta emot hjälp eller ens erkänna att något är fel är det bra om man kan tala utgående från sitt eget perspektiv. Du kan t.ex. säga "Jag har märkt att du inte är lika glad som tidigare och ibland känner jag inte riktigt igen dig, jag känner mig oroad när jag inte förstår ditt beteende och inte vet vad som är fel. Jag bryr mig om dig och vill gärna stöda dig och vara där för dig om du behöver. Du kan alltid prata med mig". Du behöver såklart inte säga just så här, men det här var ett exempel på hur man kan tala ur sitt eget perspektiv i en sån här situation. Det kan uppmuntra en person att berätta om hur dom mår eftersom det känns som att dom gör det för din skull snarare än sin egen. Ibland känns det för jobbigt att be om hjälp för egen del men om man gör det för en väns skull så kan det underlätta lite.
Även om din vän gör fel när han uttalar sig som han gör (hemliga rutan) tror jag att det först och främst är viktigt att han vet att hans vänner ser honom och bryr sig om honom. Därför tänker jag att det är bra om ni i första hand kan fråga er vän hur han egentligen mår. Men kom ihåg att det också är okej att säga ifrån och sätta gränser. Att vara en god vän handlar inte bara om att alltid hålla sina vänner om ryggen och hålla med dom om allt utan det viktigaste är att man kan tycka olika, säga ifrån, sätta gränser och fortfarande bry sig om varandra och vara vänner. En vän som kan säga till dig när du gör fel men trots allt stannar vid din sida är den bästa sortens vän man kan ha. Men kom även ihåg att du har rätt att ta avstånd ifall det blir för mycket. Det betyder inte att man måste överge den andra helt utan det betyder helt enkelt att man skyddar sig själv och ger sig själv andrum. Människor som din vän kan tyvärr vara ganska skickliga energitjuvar och man kan behöva en liten paus från dom ibland. Det är helt okej och inte något man behöver skämmas för. Att sätta gränser med vänner kan i längden stärka vänskapen och göra att man får en större förståelse för varandra. Det är också något som din vän kan vara tacksam över i framtiden när han ser tillbaka på hur han betedde sig under den här tiden.
När det kommer till de hetsiga diskussionerna som ibland uppstår kan det även vara bra att försöka att inte ge så mycket luft till en argumentation. Även tystnad kan vara en protest. Ni kan t.ex. komma överens med ert gäng att inte säga något eller ens röra en min när er vän säger något problematiskt eller provocerande. Det kan hända att han efter ett tag ger upp och slutar ifall det inte ger det resultatet han vill ha. Vissa människor får en kick av att vara provokativa och starta argument men om man inte ger näring till deras behov kan det i längden minska på det.
Om du känner att en diskussion börjar spåra ur kan du helt bra säga det rakt ut, t.ex. så här: "Nu upplever jag att den här diskussionen börjar spåra ur så jag tycker att vi tar och avbryter här". Även det här kan vara provocerande för personer som din vän och du kan mötas av en hel del motstånd. Men då har du i alla fall visat att du lägger märke till hans beteende men att du trots det väljer att vara mogen och sätta en tydlig gräns. Försök att hålla dig lugn och svara kort men empatiskt. Om han verbalt attackerar dig eller någon annan på något sätt kan du säga t.ex. "Jag är ledsen att du upplever det så här, finns det något jag kan göra för att det ska kännas bättre för dig?". Det här brukar man kalla för att "kill them with kindness" det betyder att man på ett tryggt och pedagogiskt sätt tar ifrån en annan människa chansen att gå till attack mot dig mera eftersom du tydligt visar att du inte provoceras av det och att du samtidigt visar personen att du bryr dig om honom.
Jag kan som sagt inte säga vad det är som gör att din vän uppför sig som han gör. Men jag tror absolut att vad det än är så är det något han skulle gynnas av att prata om. Det är viktigt att han känner sig trygg och att han vet att ni finns där för honom. Som sagt betyder det här INTE att ni måste se förbi sånt som han gör fel. Man gör inte en människa någon tjänst genom att låta dom komma undan med dåligt beteende och det är speciellt illa ifall han behandlar andra människor på ett dåligt sätt. Därför är det viktigt att ni kan sätta gränser med honom samtidigt som ni är tydliga med att ni finns där för honom och att ni gärna lyssnar på honom och hjälper honom. Ni är fortfarande väldigt unga och det kan vara precis som du säger att han bara är omogen och går igenom en fas som han kommer att växa ur. Men ni kan hjälpa honom på traven med växandet genom att tydligt markera vad som är acceptabelt och vad som inte är det.
Det viktigaste för dig i nuläget är att du inte lämnar ensam med dina tankar och känslor. Prata gärna med dina vänner och ta stöd av varandra i den här situationen. Kom även ihåg att det finns trygga vuxna som du kan vända dig till för att få hjälp. Det bästa vore ju om också din vän fick den hjälp han behöver. Även om ni som hans vänner kan vara ett fantastiskt stöd så ska inte hela den bördan falla på er. Vänd dig gärna till någon vuxen för hjälp. Det kan vara dina eller någon annans föräldrar, lärare, skolcoach, skolkuratorn eller någon annan trygg vuxen. Du kan förklara hur det ligger till och så kan dom ta över saken och prata med din vän.
Du kan även rekommendera att din vän tar kontakt med oss eller att han vänder sig till Ärligt talat-chatten. Båda tjänsterna är helt anonyma och kan fungera som ett bra första steg till att söka hjälp.
Ärligt Talat-chatten
Ärligt talat chatten är en nationell online-tjänst på nätet för 13-29-åringar. På Ärligt talat kan unga chatta online med professionella inom ungdomssektorn om frågor som är aktuella i deras liv. Handledarteamet består av ca 30 professionella (psykolog, psykoterapeut, skolkurator, socialarbetare, studiehandledare, ungdomshandledare, ungdomsledare etc.), som handleder unga med chatten som verktyg. Chatten betjänar varje vecka måndag till fredag kl. 09-12 samt kl. 19-22.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp för dig. Det är såklart upp till dig att avgöra vad du tar med dig från mitt svar och om du tror att mina tips kan komma till nytta i din situation med din vän. Det viktigaste är att du känner dig hörd och sedd. Att du vet att du inte är ensam och att det finns människor som förstår och vill hjälpa. Om du behöver ett bollplank för dina tankar eller om du vill ha fler tips och råd får du alltid skicka in en till fråga. Jag förstår att du är orolig men försök att ta det lugnt nu. Du är en fantastisk vän som tar kontakt hit och du ska vara riktigt stolt över dig själv.
Kram,
Rosanna