krångel i kompisgänget.
15.09.2017
Min förra "kompis" har pratat en massa elaka saker bakom ryggen på mig, och sagt elaka saker framför ögonen på mig,men jag är inte kompis med henne längre. Men nu när jag försöker få nya kompisar så försöker hon komma emellan, hon gör miner när jag ska vara med kompisarna efter skolan, och säger säger sarkastiskt "ska ni va???" Jag vet inte vad jag ska göra...dessutom går jag och mina kompisar och min förra "kompis" i samma klass!!!varenda gång vi har grupparbete eller nån presentation tränger min förra "kompis" in i vår grupp och gör INGENTING!!! Vi gör allt jobb och hon gör absolut ingenting förutom att slöa sig!!! Och ibland hamnar jag och min förra "kompis" tillsammans i par-jobb!!! Förstår inte lärarna hur det är??? Räcker det inte att vi sitter i samma matbord??? Jag behöver hjälp ASAP förrän min förra "kompis" stjäl mina vänner för annars har jag inga vänner för att min förra "kompis" spred en massa struntprat om mig så nästan alla i skolan hatar mig!!! Åtminstone tycker de inte om mig!!! HJÄLP!!! ledsna lärkan

Ungdomsinformatör Ida svarar
18.09.2017
Hej ledsna lärkan,
något man lär sig med åren är att vissa vänner tar mera energi än va de ger. Då blir de att man måste ta ett beslut om att bryta vänskapen för att må bättre. Jag antar att du pratat med din förra "kompis" om att ni inte är vänner mera, men om INTE, prata med henne isf. De är bättre att prata ut, istället för att tänka "jamen, hon fattar nog". Va ärlig.
Rykten är jobbiga.. men det finns ett ordspråk som förklara bra på hur man skall tänka kring rykten "rykten skapas av hatare, sprids av avundsjuka och accepteras av idioter". Du vet själv vad som är sant eller falskt. De nya vänner som du hittar så borde höra på dig istället för något rykte. Så säg till dina vänner att ryktena inte är sanna. Om de litar på dig och tror på det du säger då är de vänner som du skall hålla hårt i :)
Angående skolarbeten och när din förra "kompis" inte gör någonting. Jag kan anta att det är irriterade att hon konstant är där, men försök att tänka och lägg energi på något annat än att bli irriterad på henne. Om du blir irriterad kan de vara att hon tänker "nu har jag lyckats". Lägg energi på de som gör dig glad, som t.ex. dina nya vänner.
Lärarna är kanske helt omedveten om att ni inte längre är vänner. Så om du inte vill jobba i samma grupp som henne så lönar det sig att berätta för lärarna. De kan ju också vara att lärarna ser att hon inte gör någonting när ni har grupparbete och det kommer ju att i sin tur synas på hennes betyg sen.
Hoppas de löser sig! :)
Hälsningar Ida