Mår inte alltid så bra...
23.03.2022
Jag är pan/lesbisk/bög, så jag frågade chans på min kompis och hon sa nej... och nu är vi inte vänner längre och hon hatar mig. Nu har jag blivit djupt deprimerad och börjat skära mig... har också börjat ha mycket svarta kläder på mig, och vissa kallar mig emo bara för det. Jag har skapat ett tiktok konto där jag delar med mig av hur jag mår, men får väldigt mycket hat där... har ni tips åt mig?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.03.2022
Hej,
Det låter som att det är väldigt mycket olika saker på gång i ditt liv just nu, och så kan det vara för vem som helst. Men kanske i all synnerhet i tonåren då det kan kännas som att allting ramlar på en väldigt plötsligt och att man borde lyckas reda upp allting genast.
Om vi börjar med att fundera på din sexuella läggning så är det någonting som du helt och hållet "äger" själv. Du måste inte försöka hitta en titel för den om du inte vill det, och det är helt okej att känna sig lite vilsen på den fronten. Vem man blir attraherad av och om det är könet eller personligheten hos personerna är också någonting som kan förändras under livets gång. Under tonåren blir könsrollerna hos tjejer vs. killar också mer uttalad, och då är det helt normalt att man känner att man inte riktigt passar in helt och hållet i någon av rollerna. Mitt tips för detta är att helt enkelt försöka slappna av i rollen som dig själv. Du är helt unik på alla sätt och behöver inte ha någon annans "tillåtelse" eller "välsignelse" att vara den du är. Alla borde eftersträva att bara vara den bästa versionen de kan av sig själv - d.v.s. respektera alla andra och behandla andra på det sätt man själv vill bli bemött. Det är ganska enkelt.
Du skriver att du frågade chans på din kompis och att hen sade nej. Jag förstår om det leder till lite förvirring, dels det att märka att man har känslor för någon som man tidigare "bara" varit vän med, men också det att man får veta att känslorna inte är besvarade. Det är oftast smärtsamt att bli avvisad, men det innebär inte att allting skulle vara förstört nu bara för att hen inte besvarar dina känslor. Om du själv klarar av att fortsätta vara "bara" vänner så tycker jag att det är det du skall försöka dig på. Det är osannolikt att hen skulle "hata" dig, men det är ganska sannolikt att det var förvirrande även för hen att få veta om dina känslor. Man kan fortsätta vara vänner även efter detta, men det måste vara tydligt att ni båda vet vad som gäller i ert förhållande. Om hen bara vill vara vänner så är det så ni måste fortsätta - eftersom man aldrig kan tvinga fram romantiska känslor.
Att du har börjat skära dig är givetvis inte ett bra tecken. Jag tror att det skulle vara bra för dig med tanke på flera av sakerna du skriver om du skulle hitta någon att tala med. Det kan vara t.ex. din kurator, din skolhälsovårdare eller någon annan trygg vuxen som du känner förtroende för. Ibland träffar man inte "rätt" person att tala med direkt utan då kan man behöva söka på andra ställen, men t.ex. vis hvc brukar man också kunna få en tid till en psykolog eller psykiatrisk sjukskötare. Det låter ibland väldigt dramatiskt att man "går och talar" med någon, men det behöver inte vara det och det betyder inte att du kommer att behöva fortsätta med det för all framtid. Men kanske det skulle vara bra om du just nu fick berätta högt om vad du känner och tänker, för att du skall veta om att du inte är ensam och att du inte behöver bära omkring på alla tankar själv.
Jag blir verkligen ledsen att höra att du får ta emot hat på ditt tiktok konto. Så skall det inte vara. I bästa fall är tiktok och liknande sociala medier ett jättebra sätt få uttrycka sig och där det skall finnas utrymme för att vara individuell, men tyvärr vet vi ju också att människor är rädda för allting som är obekant. Men det betyder inte att det är DU som skall ändra på dig. Så länge du själv är respektfull mot andra så har du all rätt i världen att vara precis den du är. Om någon t.ex. kommenterar fult på dina inlägg så säger det betydligt mer om de personerna än det gör om dig. Jag önskar att jag kunde ge dig kraft att fortsätta vara 100% dig själv - oavsett vad det är, men du måste själv avgöra till vilken grad du klarar av att t.ex. ta emot de kommentarer du får. Men du skall vara medveten om att det är DE som gör fel - inte du.
Försök att ta det lugnt. Livet är ibland kaotiskt, men det får ta tid att utvecklas och hitta lösningar. Börja med att vara den bästa versionen du kan av dig själv så tror jag att allting annat kommer att lösa sig. Men ett helt konkret tips skulle vara att hitta någon att tala med, för det tror jag att du skulle må bra av.
Många kramar,
Tessi