Min bästa vän är innte sig själv
17.10.2023
min bästa vän har blivit jätte konstig sedan hon börjdae hänga med ettpar andra människor oh typ skämmer ut mig framför dom . och är typ inte llängre med mig. Någon=/
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
26.10.2023
Hej!
Det låter verkligen som en jobbig situation du befinner dig i. Jag kan förstå att du känner dig både ledsen och förvirrad över din bästa väns beteende.
Det är absolut inte okej att skämma ut någon framför andra och ibland kan det hända att man gör saker utan att lägga märke till det, men eftersom hon inte haft det här beteendet förr så låter det ju nästan som att det är något hon har börjat göra med flit. Vad som är orsaken bakom det här är tyvärr svårt att säga. Kan det vara så att hon tror att hon kommer stiga i status om hon trycker ner dig? Har hon så dålig självkänsla att hon tror att hon måste få dig att se sämre ut för att inte bli “avslöjad” för sina egna brister? När en person börjar behandla en annan människa illa har det mer att göra med hur personen själv mår snarare än att det skulle vara något fel på människan som blir illa behandlad. En person som mår bra har absolut inget behov av att trycka ner andra eller skämma ut någon, allra minst sin bästa vän. Det här har alltså inget med dig att göra och det är verkligen inte ditt fel. Men det är fel att du måste ta smällen och lida av det.
Kan du försöka prata med din vän om hur hennes beteende får dig att må? Kan du fråga henne vad hon själv tänker att är orsaken till att ni inte hänger lika ofta längre och varför hon känner ett behov av att skämma ut dig framför andra? Jag tror att det skulle vara bra om ni kunde ta en sån här diskussion eftersom det är viktigt att hon förstår att det hon gör inte är okej och det är inte heller något som du ska behöva utstå eller tolerera. Eftersom hennes beteende har förändrats tror jag också att det skulle vara bra om du kunde fråga henne hur hon mår och om det finns något du kan göra för att stöda henne. Om hon fortsätter att skämma ut dig framför andra får du helt kallt också ifrågasätta hennes beteende och hennes kommentarer.
Meningar som du kan använda när din vän försöker skämma ut dig:
- Är det något som är fel?
- Vad håller du egentligen på med? Vad vinner du på det här?
- Det där var inte roligt!
- Det där var onödigt/elakt!
- Är du på dåligt humör idag eller varför har du så mycket attityd mot mig?
- Jag undrar hur du hade känt ifall jag sagt samma sak om dig?
- Varför försöker du trycka ner mig?
- Behöver vi gå till sidan och diskutera något?
Kom ihåg att du får stå på dig och säga ifrån. Jag tycker inte att man ska vara elak mot någon trots att dom inte behandlar en bra men jag tycker absolut att du ska dra gränser och tydligt visa att det inte är okej att behandla dig illa eller respektlöst. Du är en värdefull människa och du förtjänar att bli behandlad så också. Speciellt av en person som är din vän.
Det är väldigt vanligt att vänskapsrelationer förändras under livets gång men även om det kan komma konfliktfyllda, svåra perioder behöver det inte betyda att vänskapen tar slut för gott. Ibland kan det vara hälsosamt om vänskapsrelationen sätts på prov. Klarar man sig igenom en tung period tillsammans och fortsättningsvis är vänner efteråt kan det vara ett bevis för att det här är en stark vänskap. Konflikter kan ju vara extremt jobbiga men dom kan också få oss att utvecklas och lära oss att förstå varandra bättre. Men det är viktigt att man både pratar och lyssnar.
Såklart händer det att man växer ifrån varandra och det är helt sant att vänner kan komma och gå under livets gång. Det är bara mänskligt. Eftersom vi hela tiden utvecklas och förändras är det inte konstigt att vänskaper också förändras och det behöver inte alltid vara en dålig sak. Utan det kan vara ett steg på vägen till att växa upp och hitta sig själv och sin plats i världen. Ibland behöver man ta ett steg tillbaka från vänskapen för att se vem man är utanför den. Vem är du egentligen? Vad tycker du om och vad är viktigt för just dig?
Det är viktigt att vännerna man har får en att må bra, vänner ska vara en styrka och inte något som suger all energi ur dig och gör dig ledsen. Ibland märker man att det finns vänner i ens liv som får en att må sämre istället för bättre. Det kan vara jättesvårt att inse det och det kan kännas väldigt sorgligt men det är bra om man vågar fundera över dessa saker ibland. Goda vänner ska ge dig kraft, kärlek, stöd, glädje, värme och trygghet. Dom ska lyssna på dig precis lika mycket som du lyssnar på dom. En vänskap behöver inte hela tiden vara en dans på rosor och det är helt okej att det uppstår konflikter och tuffa perioder. Men det är viktigt att det inte blir ett ohälsosamt mönster där den ena vännen konstant behandlar den andra illa.
Jag hoppas att du kan finna mod att prata med din vän om dina känslor och upplevelser. Det kan hända att hon också går igenom en tung och förvirrande period där hon försöker hitta sig själv och kanske inte mår så värst bra men det betyder inte att hon får ta ut sina osäkerheter på dig. Det är aldrig okej och det är viktigt att hon får höra det också. Kom ihåg att du inte är ensam och att du jättegärna får prata med någon om det som händer just nu i ditt liv. Det kan vara en förälder, ett syskon, en vän, lärare, kurator, hälsovårdare, skolcoach, ungdomsledare eller någon annan trygg vuxen. Du får såklart ta kontakt hit till Decibel om du vill ha stöd och tips.
Kram,
Rosanna